Dromex oraz ZBM budują obwodnicę Sochaczewa

Krzysztof Kluska
opublikowano: 2001-06-25 00:00

Dromex oraz ZBM budują obwodnicę Sochaczewa

Rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę prac pierwszego odcinka obwodnicy w Sochaczewie. Kontrakt wygrało konsorcjum firm Dromex i ZBM. Budowa, w ramach której powstanie nowy most na Bzurze i pierwszy odcinek drogi obwodowej, powinna ruszyć już na początku wakacji. Wartość kontraktu wynosi 13,6 mln zł.

W lipcu rozpocznie się budowa obwodnicy Sochaczewa. Prace przy pierwszym 4-kilometrowym odcinku drogi wykona wyłonione w przetargu konsorcjum złożone z Dromexu (firmy powiązanej kapitałowo z giełdowym Budimexem) i Zakładu Budownictwa Mostowego Przedsiębiorstwo Państwowe z Warszawy. Zleceniodawcą przedsięwzięcia, którego wartość przekracza kwotę 13,6 mln zł, jest Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Pieniądze na realizację pochodzić będą z budżetu państwa. Zgodnie z założeniami, prace przy pierwszym etapie budowy obwodnicy powinny zakończyć się w połowie grudnia 2002. Obwodnica ma mieć 9,2 km długości.

Droga za miastem

Przez Sochaczew przebiega jedna z najbardziej uczęszczanych tras samochodowych — droga krajowa nr 2 — relacji Warszawa-Poznań. Ze względu na bardzo duży ruch, szczególnie samochodów ciężarowych TIR, władze Sochaczewa już w 1999 roku podjęły decyzję o warunkach zabudowy dla GDDP. W pierwszym etapie realizacji tego przedsięwzięcia powstanie 4-kilometrowy odcinek obwodnicy i nowy most na rzece Bzura.

— Na początek zaplanowaliśmy połączenie dwóch tras — drogi krajowej nr 2 i nr 50, które będą się zbiegały przy jednym skrzyżowaniu. Ten element jest najważniejszy i ten plan narzuciliśmy wykonawcom zlecenia. Budowa mostu ma nieco mniejsze znaczenie, bo i tak w późniejszych terminach będą wykonywane dojazdy do przeprawy — mówi Piotr Dziarmaga, główny specjalista w dziale budownictwa GDDP.

Będą kolejne przetargi

Przedstawiciel GDDP zakłada, że do wykonania całej obwodnicy niezbędne będzie przeprowadzenie jeszcze co najmniej dwóch przetargów.

— Największym problemem przy budowie całej trasy jest kwestia wywłaszczeń gruntów, po których będzie ona przebiegać. To właśnie od tempa tych działań zależy, czy będą dwa przetargi i dwa etapy, czy więcej — komentuje Piotr Dziarmaga.

Obecnie tworzona jest dokumentacja techniczna oraz przetargowa dotycząca budowy następnych odcinków. Dlatego trudno jest dziś określić, ile pochłonie realizacja całego przedsięwzięcia. Nikt nie potrafi również podać dokładnego terminu oddania do użytku nowej obwodnicy wraz z mostem.