Dron wskaże awarię

(MATERIAŁ PARTNERA KONKURSU "ARCHITEKCI INNOWACJI")
opublikowano: 02-09-2018, 22:00

W PKP Energetyka skupiono się na pracy badawczo-rozwojowej, wsparto się dobrymi wzorcami światowymi, postawiono na innowacje. Za tym idą inwestycje

Spółka PKP Energetyka działa od 2001 r. Jest jednym z największych dystrybutorów energii elektrycznej, największym sprzedawcą energii trakcyjnej. W 2015 r. zakończył się proces prywatyzacji firmy, właścicielem PKP Energetyka został CVC Capital Partners, jeden z największych funduszy inwestycyjnych na świecie.

Innowacyjny poligon szkoleniowy z multimediami, urządzeniami virtual reality, e-learningiem i odcinkiem sieci trakcyjnej to kolejna inwestycja Grupy Kapitałowej PKP Energetyka podnosząca jakość usług sieciowych.
Wyświetl galerię [1/2]

NAUKA PO NOWEMU:

Innowacyjny poligon szkoleniowy z multimediami, urządzeniami virtual reality, e-learningiem i odcinkiem sieci trakcyjnej to kolejna inwestycja Grupy Kapitałowej PKP Energetyka podnosząca jakość usług sieciowych.

Najpierw informatyzacja

W ciągu ostatnich trzech lat zmieniono model zarządzania spółką, przebudowano jej strukturę i wprowadzono standaryzację. Wdrożono zaawansowane rozwiązania informatyczne, w tym systemy wspierające zarządzanie spółką i jej majątkiem. W 2017 r. uruchomiono ogólnopolski system zarządzania sprawnością sieci trakcyjnej — który w sytuacjach kryzysowych aktywizuje sztab kryzysowy — i przemieszcza pociągi oraz pracowników w miejsca, gdzie wystąpiło najwięcej awarii.

— Dzięki m.in. informatyzacji i automatyzacji podnieśliśmy jakość naszych usług, co przełożyło się na trzykrotny spadek liczby awarii sieci trakcyjnej. Widzimy potencjał do dalszej poprawy, co wymaga kolejnych inwestycji i wdrażania nowoczesnych rozwiązań informatycznych, np. umożliwiających predyktywne zarządzanie majątkiem. Oznacza to możliwość podjęcia działań zaradczych przed wystąpieniem usterki i w ten sposób uniknięcia jej — tłumaczy Wojciech Orzech, prezes spółki.

Innowacyjne rozwiązania wprowadzone w PKP Energetyka dały się sprawdzić m.in. po przejściu orkanu w 2017 r. Dzięki wykorzystaniu np. aplikacji Planer, możliwe było szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych.

Strategia innowacyjności

Firma jest w dobrej kondycji i — co potwierdził jej prezes — nie boi się ryzyka finansowego związanego z innowacjami. W spółce uważa się, że nowoczesna kolej musi być oparta na cyfryzacji i innowacjach, inaczej nie sprosta wyzwaniom, które przed nią stoją. Idąc za tą myślą, firma wdrożyła Strategię Innowacyjności GK PKP Energetyka. Podjęła współpracę z uczelniami, instytutami badawczo-rozwojowymi i firmami informatycznymi. Dla przykładu, m.in. w ubiegłym roku spółka podpisała list intencyjny o współpracy w Politechniką Warszawską o wspólnej realizacjiprojektów badawczo-rozwojowych w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sektora elektroenergetycznego oraz kolejowego. PKP Energetyka rozwija także własny dział B&R.

— W PKP Energetyka jesteśmy przekonani, że nowoczesna kolej, jako element gospodarki 4.0, musi by oparta na innowacjach i cyfryzacji. Przez ostatnie trzy lata wprowadziliśmy do spółki szereg nowoczesnych narzędzi, które usprawniły funkcjonowanie naszej firmy — mówi Wojciech Orzech.

Projekty dla infrastruktury

Jedną z pierwszych innowacji, które zaprojektowano w PKP Energetyka, był system zapobiegający oblodzeniu kolejowej sieci trakcyjnej, inaczej znany jako system ochrony przed zjawiskami zimowymi (SOZZ). System ten polega na monitorowaniu temperatury, stanu trakcji i podgrzewaniu przewodów trakcyjnych, gdy okaże się, że grozi im oblodzenie. Energia doprowadzona do wskazanego miejsca jest precyzyjnie dozowana za pośrednictwem odpowiedniego przekaźnika, co sprawia, że przewód nie nagrzewa się bardziej, niż tego potrzeba. Rozwiązanie jest w fazie testów.

W innowacyjny system zarządzania sprawnością sieci wchodzi też pełna jej paszportyzacja, czyli inwentaryzacja infrastruktury spółki (obiektów i ich parametrów), pozwalająca na ocenę jej stanu i wytyczenie konkretnych obszarów do dalszych inwestycji. Każdy element majątku spółki ma swój paszport, czyli dokument ewidencyjny, w którym jest określony geograficznie, opisane są jego parametry, relacje z innymi elementami sieci itd. Elementami sieci można zarządzać online. W sieci dystrybucyjnej PKP Energetyka działają urządzenia pozwalające na zdalny odczyt i kontrolę napięcia w czasie rzeczywistym. System pozwala więc szybko zidentyfikować awarię i ustalić jej miejsce. To wszystko sprawia, że można natychmiast reagować na wszelkie nieprawidłowości, a także przewidzieć awarię i podjąć uprzedzające działania, by jej uniknąć. W spółce nazywają to predyktywnym podejściem do zarządzania siecią.

Elektroniczny Planer

Naturalnie dla utrzymania dobrego stanu i sprawnego działania sieci trakcyjnej zasadnicze znaczenie ma organizacja pracy ekip elektromonterów. Organizacji pracy ludzi i sprzętu służy elektroniczne centrum monitorowania brygad i załóg. Jego wdrażanie rozpoczęto wiosną 2016 r. Planer pozwala na zarządzanie pracą brygad, co wpływa na wzrost bezpieczeństwa ludzi i jakości realizowanych działań. To elektroniczne planowanie działań, wykonywanych prac naprawczych oraz stanu pojazdów i urządzeń, prowadzony centralnie z siedziby w Warszawie.

Takie planowanie i monitoring umożliwia skrócenie działań naprawczych dzięki precyzyjnemu określeniu miejsca i rodzaju awarii. Wiadomo, gdzie i jaki zastęp ludzi musi się udać, by usunąć awarię, widać umiejscowienie najbliższego pojazdu szynowego, potrzebnego do jej wyeliminowania.

Każda ekipa (trzy tysiące monterów) korzysta z mobilnej aplikacji Planer, dzięki której odbiera zlecenia od planisty z centrum i na bieżąco raportuje po zrealizowaniu danego zadania.

Magazyny energii

Dla dystrybutora energii niezawodny dostęp do niej i niezbędne rezerwy to sprawa kluczowa. Dlatego magazyn energii dla podstacji trakcyjnych, będący źródłem częściowego zasilania pociągów, jest innowacją o tak dużym znaczeniu.

Projekt prowadzony przez PKP Energetyka zakłada budowę magazynów energii elektrycznej, wyposażonych w akumulatory dużej mocy, będące w stanie zasilić pociąg w 50 proc. potrzebnej energii. Mogłyby one magazynować energię kupioną w czasie wysokiej podaży (i niższej ceny) i udostępniać ją w okresach szczytów w ruchu kolejowym. Pozwoliłoby to również unikać przeciążenia sieci, a także czerpać energię w przypadku awarii trakcji. Projekt pierwszego zasobnika energii realizowany jest wspólnie z Uniwersytetem Zielonogórskim. Jego wartość wynosi około 20 mln zł, z czego 9 mln PKP Energetyka pozyskała ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jest to technologia szczególnie ważna dla optymalizacji procesu zasilania sieci kolejowej; magazyny energii pozwolą pobierać mniejszą moc z sieci dystrybucyjnej w dłuższym okresie, a jednocześnie szybko przekazywać dużą ilość energii do sieci trakcyjnej, gdy będzie do potrzebne.

Wsparcie maszynisty

Analizując przyczyny, które doprowadziły do niebezpiecznych zdarzeń w ruchu kolejowym, w których uczestniczyły pojazdy kolejowe, wyciągnięto wnioski, że do codziennej praktyki eksploatacyjnej należałoby wprowadzić sprzętowe wsparcie pracy maszynisty, m.in. zwracające jego uwagę na sytuacje szczególne.

Analiza obrazu wideo z kamery umieszczonej w kabinie przez dedykowany program w komputerze pokładowym, generujący komunikaty dla maszynisty w odpowiednich sytuacjach, ma służyć poprawie bezpieczeństwa; zmniejszy prawdopodobieństwo popełnienia błędu przez prowadzącego pojazd. Działanie systemu pod nazwą Automatyczne Ostrzeganie Maszynisty (AOM) będzie podobne do nawigacji samochodowej — urządzenie w pojeździe widzi zagrożenia w trakcie ruchu pojazdu, np. przekroczenie znaku „Stój”, i informuje o nich maszynistę. Jednocześnie, jeśli doszło do przejechania czoła pociągu poza sygnał „Stój”, odpowiedni komunikat zostaje przekazywany do systemu IT, organizującego pracę pojazdów kolejowych i maszynistów PKP Energetyka. Obecnie projekt jest w fazie testów.

Inwestować w innowacje

Przyjęty plan inwestycyjny Grupy Kapitałowej PKP Energetyka w latach 2017-25 przewiduje nakłady na inwestycje wartości 3,2 mld zł. Zarówno wkład finansowy, jak i intensywne działania badawczo-rozwojowe przynoszą efekty. Dziś PKP Energetyka to już zupełnie inna firma niż kilka lat temu — zdigitalizowana, stawiająca na efektywność działania, na innowacje. Wdrożenie takich narzędzi, jak SOZZ, paszportyzacja sieci i usprawnienie pracy brygad oraz monitorowanie stanu infrastruktury, dały wymierny efekt; w minionym roku nastąpił spadek liczby awarii trakcji o 62 proc. (z 303 awarii w 2016 r. do 114 w 2017 r.). W okresie pierwszych ośmiu miesięcy tego roku w sieci trakcyjnej wydarzyły się 93 awarie, podczas gdy w porównywalnym okresie 2014-16 było ich od 210 do 233.

Wdrożenie elektronicznego zarządzania pracą brygad przyczyniło się również do wzrostu efektywności pracy o 25 proc. między 2017 a 2015 r.

3,2 mld zł Taka jest wartość planowanych inwestycji PKP Energetyka do 2025 r.

167 mln zł Tyle spółka planuje zainwestować w utrzymanie sieci trakcyjnej PKP PLK.

 

Jak wziąć udział w konkursie Architekci Innowacji

Szukamy firm i instytucji, które na pierwszym miejscu stawiają innowacyjne rozwiązania, wkraczają na nowe rynki, nie boją się być prekursorem i wyznaczać trendy.

Zgłoszenia przyjmujemy do 14 września, w trzech kategoriach:

  • Wschodzące technologie
  • Wdrożenia innowacji
  • Budowanie kultury innowacji

Szczegółowe informacje, regulamin, formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie ai.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (MATERIAŁ PARTNERA KONKURSU "ARCHITEKCI INNOWACJI")

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Dron wskaże awarię