Notowania firmy pobiły kolejny rekord. To nagroda za skok przychodów
Sezon raportów kwartalnych dopiero za kilka tygodni. Ale inwestorzy już szukają spółek, które mogą błysnąć wynikami. Jedną z nich jest Drozapol. Ze wstępnych danych wynika, że w I kwartale dystrybutor stali poprawił przychody o 285 proc. Po takiej informacji jego kurs poszedł wczoraj w górę o 29,9 proc. Zwyżce towarzyszyły wysokie obroty. Nic dziwnego, bo firma zapowiada, że już w pierwszym półroczu może wypracować przychody i zyski takie jak w całym 2006 r. (149 mln zł i 6,6 mln zł).
Firma z Bydgoszczy rozkręca się z każdym miesiącem, wykorzystując dobrą koniunkturę na rynku stalowym. W styczniu jej przychody osiągnęły prawie 23 mln zł, w lutym 25 mln zł, a w marcu zbliżyły się do 28 mln zł. Tak wysokiej sprzedaży w pierwszych miesiącach roku Drozapol nie osiągnął jeszcze nigdy. Rok temu w I kwartale przychody spółki nie przekraczały 20 mln zł. W tym roku wyniosły ponad 75 mln zł. Znacząca poprawa to głównie rezultat boomu budowlanego. Wyraźnie wzrosła sprzedaż prętów zbrojeniowych. W marcu stanowiła ona aż 46 proc. przychodów firmy. W lutym sprzedaż tego asortymentu stanowiła 18,1 proc., a w styczniu tylko 9,2 proc. przychodów. Zarząd udowodnił, że ma duże wyczucie na rynku metali. Drozapol kupował towary, gdy ceny na rynku spadały. Teraz może je sprzedać po wyższych cenach.
Zwyżkę formy Drozapol sygnalizował już pod koniec 2006 r. W III kwartale jego przychody wyniosły ponad 48 mln zł, a w IV kwartale prawie 45 mln zł. Takich wyników w tym okresie firma nie osiągnęła jeszcze nigdy. W obu kwartałach dynamika sprzedaży przekraczała 150 proc. Po kiepskim 2005 r. spółka zadbała o powrót do rentowności. W zeszłym roku marża operacyjna przekraczała 3 proc. By utrzymać wycenę na atrakcyjnym poziomie, Drozapol musi jednak nadal zwiększać zyski. Od początku marca papiery dystrybutora stali zdrożały o ponad 60 proc. Wskaźnik ceny do zysku wyraźnie przekracza 50. Dla jej giełdowego konkurenta, Stalprofilu, C/Z nie przekracza 17, a dla spółek handlowych 32.
W przyszłości siłą Drozapolu ma być nie tylko rozwój organiczny. Spółka chce także konsolidować branżę dystrybutorów stali. Na razie zbiera doświadczenie na tym polu. Firma chciała przejąć stalową część Stal- exportu. Jednak jej cena odbiegała od oczekiwań sprzedającego. Oprócz akwizycji chce zwiększać posiadaną sieć sprzedaży. Środki na rozwój są, bo na początku roku spółka zdobyła dzięki nowej emisji prawie 80 mln zł. Warto te pieniądze mądrze zainwestować, bo Iron and Steel Institute przewiduje wzrost zużycia stali co najmniej do 2015 r.