DTŚ zakończyła pierwszy etap trasy średnicowej

Kajetan Sroka
20-09-2001, 00:00

DTŚ zakończyła pierwszy etap trasy średnicowej

Dzisiaj zostanie oddany do użytku jednokilometrowy odcinek drogowej trasy średnicowej przebiegający z Chorzowa do Świętochłowic. Koszt jego budowy oszacowano na 40 mln zł. Tym samym zakończono pierwszy etap inwestycji. Do 2008 r. ma powstać jeszcze około 22 km trasy. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia może przekroczyć 1,4 mld zł.

W Chorzowie zostanie dzisiaj oddany do użytku jednokilometrowy odcinek drogowej trasy średnicowej. Biegnie on od ul. Bojowników o Wolność i Demokrację w Chorzowie do ul. Żołnierskiej w Świętochłowicach. Jego budowa pochłonęła około 40 mln zł.

Kolejny krok

Docelowo drogowa trasa średnicowa będzie liczyć 31,3 km. Budowana droga ma połączyć Katowice z Gliwicami. Dotychczas oddano do użytku w sumie 9 km drogi. Realizację odcinka pomiędzy Chorzowem i Świętochłowicami spółka Drogowa Trasa Średnicowa rozpoczęła w październiku 1999 r.

— Kolejnym etapem inwestycji będzie budowa drogi, która umożliwi dojazd z Chorzowa do ronda w Rudzie Śląskiej-Chebziu — wyjaśnia Beata Koza-Żak z DTŚ.

W ramach kontraktu dotyczącego budowy jednokilometrowego fragmentu trasy wykonane zostały m.in. dwa dwupoziomowe węzły drogowe, pięć łącznic oraz cztery obiekty mostowe: dwa wiadukty oraz dwie kładki. Ponadto przy trasie powstały ekrany akustyczne, bariery ochronne oraz oświetlenie.

— Wraz z oddaniem tego odcinka do użytku zakończyliśmy pierwszy etap budowy DTŚ — mówi Ireneusz Maszczyk, prezes spółki DTŚ.

W ramach pierwszego etapu budowy powstało około 9 km trasy biegnącej od ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej, poprzez Świętochłowice i Chorzów do ul. Brackiej w Katowicach. Pochłonął on około 31 proc. kosztów całej planowanej trasy. Głównymi realizatorami przedsięwzięcia były Śląskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Mikołowie, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych nr 5 w Katowicach oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych w Katowicach. Projekty DTŚ wykonane zostały przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Katowicach, Biuro Projektów Kolejowych w Katowicach, Biuro Studiów i Projektów Katowice, Elektro-Projekt Gliwice, INKOM Katowice oraz zespoły Politechnik: Wrocławskiej oraz Gliwickiej.

Szukanie środków

Całe przedsięwzięcie finansowane jest z budżetu państwa oraz kredytu zaciągniętego w październiku 1998 r. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Od reformy administracyjnej w 1999 r. budowa DTŚ jest wspólnym zadaniem zarządu województwa śląskiego oraz gmin: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze oraz Gliwice.

— Obecnie czekamy na przekazanie nam drugiej transzy kredytu z EBI. Chodzi o kwotę 180 mln EUR (około 695 mln zł). Do tej pory otrzymaliśmy około 100 mln EUR (386 mln zł). Brak reszty środków z EBI może opóźnić kontynuację budowy wschodniego odcinka DTŚ. Według naszych szacunków zakończenie budowy DTŚ do 2008 r. będzie wymagało nakładów rzędu 200 mln zł rocznie — wylicza Ireneusz Maszczyk.

Według szacunkowych wyliczeń, dalsza realizacja inwestycji może pochłonąć około 1,4 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kajetan Sroka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / DTŚ zakończyła pierwszy etap trasy średnicowej