Duże zmiany w portfelu nieruchomości Ceetrusa

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2021-05-05 20:00

Pandemia skorygowała plany francuskiego inwestora dotyczące budowy nowych obiektów handlowych i przemodelowania tych, które już ma w portfelu

Przeczytaj i dowiedz się:

  • Jakie obiekty powstaną w nowych kompleksach właściciela Centrów Handlowych Auchan w Polsce
  • Jakie zmiany po pandemii w doborze najemców centrów handlowych planuje Nhood Polska

Firma Nhood Polska, która od stycznia świadczy usługi na rzecz Ceetrus Polska, właściciela centrów handlowych Auchan, wychodzi z pandemii z nowymi pomysłami na rozwój. Chce w nowych projektach budować większą niż dotychczas różnorodność funkcji, a w istniejących obiektach handlowych np. poszerzyć grono najemców o sklepy dyskontowe.

Wszystko w zasięgu:
Wszystko w zasięgu:
Nhood Polska, którym zarządza Ada Walentek, zamierza tworzyć nowe inwestycje zgodnie z ideą piętnastominutowego miasta - dzielnic, w których na miejscu znajdziemy pracę, rozrywkę i zrobimy zakupy

Nhood jest nieruchomościową częścią platformy AFM (Association Familiale Mulliez), do której należą m.in. takie marki jak Auchan, Decathlon czy Leroy Merlin. Obecnie Nhood Polska zarządza, komercjalizuje i odpowiada za eksploatację 24 obiektów, w tym 22 centrów handlowych Auchan oraz Galerii Bronowice i Galerii Łomianki o łącznej powierzchni handlowej blisko 700 tys. mkw. Firma jest również wyłącznym komercjalizatorem lokali o łącznej powierzchni handlowej ponad 40 tys. mkw. w 27 obiektach handlowych z hipermarketami i supermarketami Auchan.

Kurs na piętnastominutowe miasta

Nowe inwestycje Nhood Polska wpisują się w ideę piętnastominutowego miasta. Zgodnie z nią projekty mają służyć budowaniu różnorodnych funkcji, które dla mieszkańców są w zasięgu kwadransa – pokonanego pieszo, na rowerze czy komunikacją miejską. Celem jest stworzenie przyjaznego sąsiedztwa, w którym ludzie mogą zaspokoić wszystkie codzienne potrzeby związane z mieszkaniem, pracą i spędzaniem czasu wolnego bez konieczności przemieszczania się np. do centrum miasta.

– Najnowsza z planowanych inwestycji znajduje się w Piasecznie przy ulicy Puławskiej prawie naprzeciwko naszego obecnie istniejącego obiektu. Będziemy tam tworzyć cały miejski kwartał z takimi funkcjami, jak rozrywka, handel, biura czy obiekty stricte miejskie – mówi Ada Walentek, dyrektor generalna Nhood Polska.

Już wcześniej wielofunkcyjny charakter firma zaplanowała w warszawskiej inwestycji Wilanów Park – projekcie łączącym część usługowo-handlową z oranżerią pełniącą rolę food hall z lokalami gastronomicznymi, kinem, ogólnodostępnym dwuhektarowym parkiem miejskim. Firma zastanawia się też nad hotelem, biurami tradycyjnymi i coworkingiem. Obecnie trwa konkurs dla architektów na koncepcję parku, współorganizowany z SARP.

Łączenie różnych funkcji przewidziano również w Góraszce pod Warszawą, gdzie powstanie duży park rozrywki i obiekty handlowo-usługowe, choć ze względu na lokalizację nie można tu mówić o „piętnastominutowym mieście”.

– Podpisaliśmy umowę z Majaland, firmą prowadzącą w Europie parki rozrywki. Budowa obiektu w Góraszce już trwa, a po jej zakończeniu goście będą mogli korzystać z licznych atrakcji inspirowanych postaciami z bajek dla dzieci. Jeśli chodzi o koncepcję części handlowej, zdecydowaliśmy się zmienić założenia projektu. Zamiast klasycznego centrum handlowego dla klientów przyjeżdżających z Warszawy, planujemy inwestycję, która będzie zbliżona do idei parku handlowego, uzupełnionego sklepami meblowymi oraz obiektem DIY (zrób to sam – przyp. red.). Dzięki temu, obiekt w Góraszce będzie zarówno miejscem docelowym dla klientów spoza najbliższej okolicy, jak i miejscem odpowiadającym na potrzeby klientów lokalnych – mówi Ada Walentek.

Okiem eksperta
Łączenie innowacji z bogatym doświadczeniem
Piotr Wasilewski
szef działu retail Nuvalu Polska

Nhood ma ten przywilej, że zarządzając nieruchomościami Ceetrusa ma już duży portfel nieruchomości Auchan i dostęp do licznych najemców, może więc skupić się na wdrażaniu innowacyjnych trendów. Jednym z nich jest wielofunkcyjność – przenikanie się na jednym terenie biur, mieszkań, handlu, rozrywki. Myślę, że takie projekty jak połączenie parku rozrywki z kompleksem handlowym w Góraszce, będą miały dużą siłę przyciągania. W Warszawie brakuje takich miejsc. Dzięki kontaktom z obecnymi najemcami firma może tworzyć bardzo precyzyjne plany komercyjne, czerpiąc nie tylko z trendów na rynku, ale też z doświadczeń – chociażby tych z ostatniego kryzysowego dla centrów handlowych roku. Nie zamyka się na zmiany, ale stara się być prekursorem.

Nowy profil centrów drugiej generacji

Format parków handlowych to obecnie najbardziej popularna inwestycja handlowa w Polsce, która dobrze poradziła sobie z ograniczeniami w czasie lockdownów. W ostatnim czasie na popularności zyskał również związany z nim sposób robienia zakupów: sklep jest po drodze do domu i wchodzi się do niego wprost z dużego parkingu.

Jeszcze przed pandemią dyskusja rynkowa o ewolucji formatów handlowych spowodowała, że istniejące od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat centra handlowe zarządzane przez Nhood z dominującym hipermarketem i nielicznymi punktami handlowo-usługowymi zaczęły się zmieniać.

– Dokonaliśmy remodelingu połowy naszych obiektów. Do I kwartału 2020 r. wprowadziliśmy do nich popularnych najemców, którzy mieli szeroko zakrojone kampanie reklamowe i generowali większą odwiedzalność. Kiedy nastąpiła pandemia, na obrotach zyskały branże dyskontowe, co ponownie zweryfikowało naszą politykę komercjalizacji i postanowiliśmy rozwinąć współpracę z tego typu najemcami. Wśród nich jest m.in. marka Pepco, która jest obecna w dziewięciu centrach handlowych Auchan w całej Polsce, marka KIK obecna w dwóch centrach z planami na kolejne lokalizacje oraz marka Tedi, z którą prowadzimy obecnie negocjacje – mówi Ada Walentek.

Klienci dopisali w starych obiektach

Jak okazało się w czasie pandemii, to właśnie galerie przy hipermarketach broniły się lepiej przed spadkiem odwiedzalności od nowoczesnych centrów handlowych, które były sprofilowane na najemców modowych i spędzanie wolnego czasu. Odwiedzalność w galeriach zarządzanych przez Nhood spadła w 2020 r. średnio o ok. 20 proc. w stosunku do 2019 r., a po każdym kolejnym lockdownie klienci wracali do nich coraz szybciej i chętniej. Pod koniec 2020 r. różnica w odwiedzalności wynosiła już tylko 10 proc. w stosunku do 2019 r. W przypadku innych galerii wielkomiejskich spadki odwiedzalności osiągnęły w najtrudniejszych miesiącach zeszłego roku nawet ponad 60 proc.

– Nasze centra znajdują się na obrzeżach miast, mają ofertę hipermarketową i podstawową ofertę handlu i usług, jako obiekty typu convenience – mówi Ada Walentek.

Dyrektor generalna Nhood Polska podkreśla, że pomimo stopniowego przyzwyczajania się klientów do nowych okoliczności i coraz szybszych powrotów do zakupów przy kolejnych otwarciach centrów - nadal spadek przychodów rok do roku spowodowany przez administracyjne ograniczenia w handlu w 2020 r. był dotkliwy i wyniósł ok. 25 proc., a obroty poszczególnych branż w centrach zarządzanych przez Nhood spadły średnio o 24 proc., a w przypadku tych najbardziej dotkniętych nawet ponad 70 proc.

Odpowiedzialność społeczna budynków

Pojawienie się na rynku marki Nhood łączy się z nową strategią społeczną firmy, która przyjęła, że zarówno nowe inwestycje, jak i już funkcjonujące obiekty Nhood powinny mieć pozytywny wpływ na ludzi, lokalne środowisko i na planetę.

– Nowym wyzwaniem będzie dokładne mierzenie i raportowanie naszego oddziaływania na środowisko i społeczności oraz lokalną gospodarkę, np. ilu osobom dajemy lokalnie zatrudnienie, jak współpracujemy z miejscowymi instytucjami. Standardem stanie się pełna zielona certyfikacja obiektów – mówi Ada Walentek.

Jako przykład takiego działania podaje „Rozmowy Sąsiedzkie” – cykl konsultacji z mieszkańcami warszawskiego Wilanowa przed podjęciem decyzji o kształcie inwestycji Wilanów Park i jej otoczenia. Firma przeprowadziła je zanim ogłosiła otwarty konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji ogólnodostępnego parku miejskiego, którego założenia czerpią z pomysłów mieszkańców dzielnicy.