KRZYSZTOF KĘDZIERSKI prezes Amur
Jak pokazują wyniki raportu o e-commerce opracowanego przez Internet Standard, ponad 92 proc. przedsiębiorców działających w sieci ściśle współpracuje z operatorami logistycznymi. Przybywa sklepów internetowych, które zacieśniają współpracę z kurierami. Klienci coraz rzadziej odbierają towary osobiście. W rezultacie sklepy internetowe powoli z tego rezygnują, jednocześnie stymulując rozwój branży kurierskiej.
Co ciekawe, dla przedsiębiorców działających na rynku e-commerce najistotniejsza nie jest wcale terminowość dostarczenia przesyłki. Rosnąca konkurencja sprawiła bowiem, że w regulaminach firm kurierskich standardem staje się zapis o doręczeniu przesyłki już na drugi dzień po złożeniu zamówienia. Eksperci uważają, że najważniejszą rolę odgrywa system IT, który odpowiada za co najmniej 50 proc. sukcesu firmy.
Jak ocenić, która firma kurierska ma dobry system IT?
Po pierwsze, system powinien oferować możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym. Powinien to móc robić nie tylko przedsiębiorca, ale i jego klient. Po drugie, pracownicy infolinii firmy kurierskiej powinni udzielać informacji o tym, gdzie aktualnie znajduje się kurier i o której dokładnie godzinie będzie mógł dostarczyć przesyłkę. Operator powinien móc zaoferować dostawę towaru o konkretnej porze dnia wskazanej przez klienta. Ma to szczególne znaczenie przy okazji świąt i innych popularnych dat, np. Walentynek, kiedy skuteczna i terminowa dostawa jest dla klienta najważniejsza. Po trzecie, u kuriera, który dysponuje dobrym systemem IT, dane o liczbie dostarczonych i niedostarczonych przesyłek przedsiębiorca powinien móc uzyskać, kiedy chce, bez pytania o zgodę operatora.
Przy transakcjach internetowych bardzo istotne jest, aby e-sklep mógł bezpiecznie sprzedawać produkt, nie pobierając pieniędzy od razu, lecz dopiero przy dostarczeniu przesyłki kupującemu. W takich sytuacjach najważniejsze jest, po jakim czasie pieniądze za przesyłki dostarczone za pobraniem trafiają na konto przedsiębiorcy. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom IT powinno to nastąpić do czterech dni od nadania przesyłki.
Rynek kurierski jest bardzo dynamiczny, o czym świadczą chociażby ostatnie transakcje i przejęcia znaczących graczy. Zwrócić uwagę należy jednak na to, że wciąż bardzo dużą rolę odgrywają na nim operatorzy pocztowi, których usługi klienci wybierają najczęściej. Zapewne utrzymują oni swą pozycję dzięki bardzo rozbudowanej infrastrukturze logistycznej — wielu placówkom, pracownikom i środkom transportu. Wydaje
się jednak, że to właśnie przed tymi firmami stoją obecnie największe wyzwania. Wdrażanie i nieustanne usprawnianie własnych systemów operacyjnych to jedyny sposób, aby odeprzeć ataki coraz silniejszej i konsolidującej się konkurencji.