Grupa Idea Banku w pierwszym półroczu odnotowała kilka znaczących zwyżek. Do 110 mln zł zwiększył się zysk netto. Przed rokiem wynosił 45 mln zł, co oznacza wzrost aż o 144 proc., mimo że w 2016 r. grupa pozbyła się dużego i cennego aktywa — spółki windykacyjnej GetBack. O 42 proc. r/r urósł wynik odsetkowy, który na koniec czerwca wyniósł 383,4 mln zł.

Dynamiczna sprzedaż, którą — jak mówi Małgorzata Szturmowicz, szefowa finansów Idea Banku — „ciągną dwie lokomotywy — leasing oraz kredyty i faktoring”, sprzyja uzyskiwaniu coraz lepszych wyników. W obu sektorach widać wzrost portfela kredytowego, najsilniejszy w faktoringu, o 50 proc. w skali roku, do 604 mln zł na koniec czerwca. Leasing zanotował natomiast rekordową sprzedaż kwartalną, która przekroczyła 1,4 mld zł. Dynamiczna sprzedaż, ale również dobra koniunktura i ogólny wzrost na rynku kredytów przyczyniły się też do kilku rekordów w historii grupy. Tylko w lipcu suma mobilnych wpłat wyniosła 60 mln zł.
Między innymi we wdrażaniu innowacji Idea Bank widzi możliwość pozyskiwania nowych klientów i właśnie mobilne wpłatomaty, wciąż poprawiające wyniki, mają być tego przykładem. Największą niespodziankę sprawiła jednak sprzedaż produktów kredytowych, osiągając w drugim kwartale poziom 2,64 mld zł. Grupa chwali się też niskim kosztem finansowania — zmniejszył się r/r o 69 proc. i wyniósł 17 p.b. Wraz z utrzymaniem marży kredytowej na poziomie 4 proc. przyczyniło się to do wzrostu wyniku odsetkowego w pierwszym półroczu o 42 proc. (do 383,4 mln zł) wobec analogicznego okresu ubiegłego roku.
Spadek wskaźnika kosztów do przychodów (C/I) z poziomu 50,3 proc. w pierwszym kwartale 2017 r. do 43,6 proc. w drugim, z uwzględnionym już podatkiem, pogłębia optymizm banku, który w horyzoncie dwu-, trzyletnim chce dojść do poziomu 40 proc. Ze sporym sukcesem grupa rozwija wdrożoną w ubiegłym roku usługę doradztwa dla mikroprzedsiębiorców w dziedzinie pozyskiwania dotacji z UE.
Wartość wniosków za pierwsze półrocze wyniosła 45 mln, a pierwsze z dotacji zostały już przedsiębiorcom przyznane. Grupa wskazuje również, że klienci korzystający z mobilnych wpłatomatów czy z Idea Hubów wykazują nawet kilkakrotnie wyższą transakcyjność. Druga inicjatywa w pierwszym półroczu 2017 przyciągnęła 10 tys. klientów, którzy skorzystali z coworkingu. Ponad tysiąc wzięło udział w warsztatach dla przedsiębiorców. Grupa Idea Banku podkreśla, że starając się zwiększać dochody i zmniejszać koszty, planuje konsolidację placówek (ma 144 punkty, z czego 58 należy do Idea Banku). Ma to wpłynąć na obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności. Wzrośnie natomiast liczba nowych wpłatomatów — do końca roku ma ich być około 40.
OKIEM ANALITYKA
Zarząd banku dotrzymał obietnic
MICHAŁ SOBOLEWSKI
analityk DM BOŚ
Zarząd już na początku roku zapowiadał dobre, powtarzalne wyniki w pierwszym półroczu. Rzeczywiście ma się czym chwalić. Zyski z działalności bankowej są większe, również liczba kredytobiorców, dodatkowo bank trzyma dyscyplinę kosztową i może się pochwalić rosnącą marżą odsetkową. Warto również pamiętać, że w ubiegłym roku w wyniku sprzedaży GetBack grupa miała dodatkowo spore zyski.
Do tegorocznych wyników przyczyniła się dobra sytuacja gospodarcza i rosnący popyt na kredyt w grupie najmniejszych firm. Również fakt, że Idea Bank jako pierwszy na rynku zagospodarował potrzeby małych i średnich przedsiębiorców, a skoncentrowanie na jednym sektorze pozwala na korzystne dla klientów kalibrowanie ofert, nie jest bez znaczenia. W dalszej perspektywie ciekawym kierunkiem jest łączenie mniejszych placówek, co daje klientowi możliwość zapoznania się z szerszą ofertą, a bankowi nadzieje na dodatkowy cross-sell.