Dyrektor finansowy na wynajem

opublikowano: 01-02-2018, 22:00

Nie trzeba mieć w strukturach firmy CFO zatrudnionego na etat. Można skorzystać z usług specjalistów z zewnątrz.

Choć mali i średni przedsiębiorcy zatrudniają księgową, to większość z nich nie ma dyrektora finansowego (chief financial services, czyli CFO). Jednocześnie ponad 90 proc. małych i 63 proc. średnich firm wskazuje, że brakuje im w spółce osoby, która będzie myślała o finansach w sposób strategiczny. Przeszkodą powstrzymującą 82 proc. firm MSP przed zatrudnieniem CFO są wysokie koszty — wynika z badania rodzinnej firmy doradczej Blackpartners.

Księgowy to za mało

— Do prowadzenia finansów i dbania o płynność w zupełności wystarczy główny księgowy. Ale często przydałby się w firmie także ktoś, kto spojrzy na te kwestie bardziej globalnie i strategicznie. Często nikt nie zajmuje się długoletnim planowaniem finansowym, choć efekty takiego działania zwiększają płynność i wartość spółek. Zwykle okazuje się ono cenne przy większych transakcjach — mówi Mikołaj Lipiński, prezes Blackpartners.

Jego zdaniem, nie trzeba jednak zatrudniać specjalisty na etat, który może kosztować firmę nawet 30 tys. zł miesięcznie. Można go wynająć.

— Stworzyliśmy platformę dyrektorfinansowy.pl, która to umożliwia. Za jej pośrednictwem łączymy zewnętrznych CFO ze spółkami, które nie potrzebują nikogo na etat — mówi Mikołaj Lipiński.

Dyrektor finansowy z zewnątrz analizuje wyniki firmy i rozmawia o strategii. Na początku w ramach platformy Blackpartners udostępniał tylko własnych pracowników jako zewnętrznych CFO. Jednak zapotrzebowanie na tego typu rozwiązanie okazało się duże.

Dlatego firma zdecydowała się na współpracę ze specjalistami z zewnątrz. — Obecnie dysponujemy trzynastoma dyrektorami finansowymi, którzy pracują dla 38 firm — mówi Artur Stypułkowski, menedżer projektu w Blackpartners.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Banki chętne

Chętnych do takiej współpracy nie brakuje. Często kandydatami na zewnętrznych specjalistów od finansów są osoby pracujące wcześniej w spółkach skarbu państwa i szukające nowego zajęcia.

— Na rynku zbytu nie ma wielu ofert pracy dla etatowych CFO, więc chętnie korzystająz naszej oferty — mówi Mikołaj Lipiński. Jego zdaniem, platforma dyrektorfinansowy.pl docelowo ma się stać hubem łączącym MSP z kompetencjami CFO.

— Dlatego spotykamy się z nowymi, potencjalnymi dyrektorami finansowymi. Chcemy, żeby jedna osoba nie obsługiwała więcej niż trzech firm jednocześnie — mówi Mikołaj Lipiński. Od miesiąca platforma udostępnia swoje usługi także bankom i funduszom Private Equity.

— Prowadzimy rozmowy z takimi podmiotami. Współpracą zainteresowane są szczególnie banki, które oprócz tego, że postrzegają nasze rozwiązanie jako oryginalny dodatek do swoich usług, to jeszcze zyskują partnera, który zadba o finanse ich klientów — tłumaczy Mikołaj Lipiński. Z punktu widzenia przedsiębiorców pewną obawę może stanowić dzielenie się szczegółowymi informacjami o finansach z osobą z zewnątrz pełniącą rolę CFO.

— Mamy jednak umowę o poufności oraz założenie, że ten sam dyrektor finansowy nie może pracować dla firm z tej samej branży lub konkurencyjnych — zapewnia Mikołaj Lipiński. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane