Dyrektywy bez tajemnic: Przewoźnik pod lupą

Mira Wszelaka
25-11-2003, 00:00

Przedsiębiorca, który chce wykonywać przewozy, musi być w dobrej sytuacji finansowej. Trzeba ją udokumentować.

Przedsiębiorstwa otrzymujące licencję muszą być firmami stabilnymi, mającymi dobre wyniki i gwarancję wypłacalności. W państwach UE są różne rozwiązania. Przykładowo sytuacja finansowa przewoźnika jest uznawana za nieodpowiednią, gdy: brakuje gwarancji wypłacalności lub firma ma znaczne zaległości w zakresie podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne, wynikłe z jej winy, a kapitał własny, z rezerwami, jest mniejszy niż 9 tys. EUR na każdy pierwszy pojazd lub 5 tys. EUR na każdy następny.

Sytuację finansową potwierdzają takie zaświadczenia jak: zaświadczenie o braku zastrzeżeń wystawione przez urząd skarbowy, władze samorządu terytorialnego (gminy), podmioty kompetentne w zakresie ubezpieczeń społecznych, branżowe organizacje, przy czym dokument nie może być wystawiony wcześniej niż 3 miesiące przed przedłożeniem, zaświadczenie o kapitale własnym wystawione przez biegłego rewidenta księgowego, doradcę podatkowego, radcę prawnego itd., instytucję udzielającą kredytu (wystawione nie wcześniej niż przed rokiem).

Za rezerwę uważane są składniki kapitału własnego: niezrealizowane rezerwy stanowiące różnicę między wartością księgową i rynkową, pożyczki, poręczenia, szczególnie objęte zapisem o ustąpieniu z hipoteki, wartość rynkowa majątku trwałego przedsiębiorstwa, o ile nie ciążą na nim żadne zobowiązania, składniki majątku prywatnego należące do firmy.

Małgorzata Kałużyńska

ekspert Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Dyrektywy bez tajemnic: Przewoźnik pod lupą