Dywersyfikacja zawsze się sprawdza

  • Marta Bellon
opublikowano: 07-02-2013, 00:00

Ranking „PB”: Inwestowanie w nowe obszary i uważna obserwacja konkurencji to przepis na sukces łódzkich Gazel

Aż 217 firm z województwa łódzkiego odebrało we wtorek tytuł Gazeli Biznesu 2012. „Puls Biznesu” przyznaje go najbardziej dynamicznym przedsiębiorstwom z sektora MSP już po raz 13. Ranking ogólnopolski oraz zestawienia regionalne, na podstawie których wręczane są nagrody, opracowała wywiadownia gospodarcza Coface Poland. Łódzkie Gazele podkreślały, że choć czasy są niepewne, bo nie wiadomo, w którą stronę zmierza światowa gospodarka, sposobem na sukces niezależnie od jej kondycji, jest wsłuchiwanie się w głos klientów i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom.

W łódzkim rankingu zwyciężyła firma PPHU Mark’s, tuż za nią uplasowała się spółka Dromak, a trzecie miejsce zajęło przedsiębiorstwo Roka Kantorski. Wyróżnienia odebrali: Jacek Marusiński z firmy Roka Kantorski, Andrzej Krakowski z firmy Dromak oraz Michał Marszałkowski z PPHU Mark’s (od lewej). [FOT. T.RAŚ]
W łódzkim rankingu zwyciężyła firma PPHU Mark’s, tuż za nią uplasowała się spółka Dromak, a trzecie miejsce zajęło przedsiębiorstwo Roka Kantorski. Wyróżnienia odebrali: Jacek Marusiński z firmy Roka Kantorski, Andrzej Krakowski z firmy Dromak oraz Michał Marszałkowski z PPHU Mark’s (od lewej). [FOT. T.RAŚ]
None
None

Rozwój to podstawa

— To jest szczególnie trudny okres dla branży budowlanej. Jednym ze sposobów radzenia sobie z obecnym kryzysem jest dywersyfikacja i ciągły rozwój. Inwestujemy w nowe produkty, poszerzamy asortyment. Jesteśmy dość młodą firmą — działamy na rynku od niespełna czterech lat i aby utrzymać swoją pozycję, musimy podglądać konkurencję i inwestować w rozwój oferty. W najbliższym czasie chcemy na przykład poszerzyć oferowany przez nas system dociepleń — podkreśla Aneta Śmiechowska, dyrektor ds. handlu i technologii z firmy Jantoń4J z branży budowlanej, zajmującej się m.in. produkcją styropianu i chemii budowlanej.

Stały rozwój to podstawa — niezależnie od tego czy na rynkach panuje dobra czy niekorzystna koniunktura — zgodnie podkreślają łódzkie Gazele. Laureaci radzą swoim kolegom z branży, by inwestycje wpisali w strategię firmy i szybko reagowali na sygnały płynące z rynku.

Walka ze złą opinią

— Ostatnio zainwestowaliśmy w nową gałąź firmy związaną ze źródłami odnawialnymi, kolejne inwestycje planujemy, gdy pojawi się nowa ustawa o OZE. Wciąż pozyskujemy też nowych partnerów zagranicznych, powołujemy spółki joint venture, inwestujemy w nowe obszary szeroko pojętego budownictwa. Dobrze znamy rynek polski, mamy płynność finansową. Problemem, z którym zmagają się w tej chwili małe i średnie firmy z branży budowlanej, jest opinia, jaką ta branża ma na rynku. Spektakularne bankructwa dużych graczy mocno ją zszargały.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Niektóre spółki same proszą się o kłopoty — przedstawiają ceny, które w ogóle nie przystają do rzeczywistości rynkowej. Jednak trzeba pamiętać, że w każdym kryzysie rynek wymaga oczyszczenia — słabi upadają, mocni się wzmacniają — mówi Andrzej Drozd, prezes firmy Joka Group, zajmującej się głównie budownictwem przemysłowym.

Inwestycje i innowacje

W łódzkim rankingu zwyciężyła firma PPHU Mark’s, zajmująca się sprzedażą hurtową i detaliczną mięsa, konserw, wędlin, przetworów mięsno-warzywnych i pasztetów.

— Na nasz sukces nie wpłynął oczywiście jeden czynnik. Przede wszystkim dywersyfikujemy naszą działalność. Staraliśmy się, by opierać się głównie na przetwórstwie mięsa wieprzowego, ale rozszerzyliśmy też ofertę o mięso wołowe i drób. Pozyskujemy nowych klientów takich jak Niemcy czy Francja — nie tylko na Zachodzie, ale też na Wschodzie kraju i Europy. Współpracujemy zarówno z małymi firmami, które odbierają małe ilości towaru, jak i z dużymi hurtownikami. Wciąż inwestujemy, choć jest to trudne w obecnych czasach. Rentowność i zyskowność firm nie jest zbyt duża i nie można sobie pozwolić na zbyt wiele. Stawiamy jednak na innowację, która ogranicza koszty i pomaga w byciu konkurencyjnym na rynku. Inwestycje mamy wpisane w długofalowe plany strategiczne — podkreśla Michał Marszałkowski, udziałowiec firmy.

Zwycięzca łódzkiego rankingu Gazele Biznesu 2012

PPHU Mark’s

Od 2009 do 2011 r. firma ponadsześciokrotnie zwiększyła przychody. Zajmuje się sprzedażą hurtową i detaliczną mięsa wołowego, wieprzowego i drobiowego oraz wędlin, konserw, przetworów mięsnowarzywnych i pasztetów. Handluje artykułami spożywczymi, wykorzystując wciąż rozwijającą się sieć sklepów firmowych i hurtowni. Współpracuje w Polsce z dużymi sieciami handlowymi, oferując im również produkcję marek własnych. Eksportuje produkty do Francji, Niemiec, Mołdawii i na Ukrainę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane