E-book Jak uniknąć oszustw finansowych

Eugeniusz TwarógEugeniusz Twaróg
opublikowano: 2024-12-31 08:05
zaktualizowano: 2024-12-31 08:41

Kończymy trzymiesięczną kampanię edukacyjną Scamming out! Na finał przygotowaliśmy ebooka o rodzajach współczesnych oszustw finansowych, o tym jak dramatyczne mają skutki, nie tylko finansowe, jak je rozpoznać i uniknąć scamu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ofiarą oszustwa finansowego może zostać każdy, niezależnie od wieku, wykształcenia i zawodu. W listopadzie przekonał się o tym jeden z posłów, który został zmanipulowany z wykorzystaniem klasycznej, choć rozbudowanej, metody na policjanta. Stracił 150 tys. zł. Straty psychiczne są nie do oszacowania.

Atak scammerski nie tylko pozbawia ofiary pieniędzy, ale też poczucia bezpieczeństwa i zaufania. O tym, czym jest nowoczesne oszustwo finansowe, jakie ma skutki i jak z nim walczyć piszemy w naszym ebooku „Bezpieczeństwo finansowe – jak rozpoznać i unikać scamu”, który jest zwieńczeniem trzymiesięcznej kampanii edukacyjnej Pulsu Biznesu i Bankier.pl Scamming out!

Akcję, rozpoczętą na początku października, zorganizowaliśmy w odpowiedzi na głosy z rynku o rosnącej skali problemu oszustw finansowych. Przestępcy bezkarnie wykorzystują nazwy i logo znanych firm w oszukańczych reklamach nieistniejących produktów inwestycyjnych, narażając na szwank dobre imię i podważając zaufanie do topowych polskich marek. Ofiary nie odróżniają prawdziwego przekazu od fałszywego, bo przestępcy coraz częściej wykorzystują do oszustw zawansowaną technologię deep fake. Co roku kilkadziesiąt tysięcy osób jest okradanych przez cyberprestępców, a straty finansowe można szacować na ponad pół miliarda złotych.

O tym też piszemy w naszym ebooku.

Ważną jego część stanowią komentarze partnerów akcji: mBanku, PZU, Orlenu, Nest Banku, Orange, KIR oraz PKO BP. Jest to grupa zaprawionych w boju z cyberoszustami firm, które codziennie łowią fałszywe reklamy i oszukańcze strony oraz prowadzą przemyślane, pełne rozmachu kampanie społeczne, edukując klientów, jak rozpoznać scam i nie dać się nabrać oszustom.

Jesteśmy dumni, że udało nam się też zebrać zacne grono instytucji, które objęły patronat honorowy nad kampanią. To Ministerstwo Cyfryzacji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy.

W ramach kampanii Scamming out! opublikowaliśmy kilkanaście raportów o oszustwach finansowych i o tym, jak z problemem radzą sobie różne kraje. Zorganizowaliśmy dwie debaty z udziałem wybitnych specjalistów od cyberbezpieczeństwa, nagraliśmy kilka wideokastów i mnóstwo materiałów w social mediach. Wszystko to można znaleźć na stronie kampanii Scammingout.pl