


Przestępcy wykorzystali wizerunki Piotra Kuczyńskiego z Xeliona i Grzegorza Zalewskiego z DM BOŚ w fejkowych reklamach. Obaj eksperci opowiedzieli o bardzo przykrych konsekwencjach scamu i o bezsilności wobec brutalnego przestępstwa.

Najlepszą obroną przed oszustwami i dezinformacją jest krytyczne myślenie. Niestety nie jest z tym w Polsce najlepiej.

Krzysztof Dąbrowski, szef pionu bezpieczeństwa KNF, uważa, że skutki finansowe scamów muszą być rozłożone na różne podmioty, których scam dotyka.

Siedem na dziesięć firm deklaruje, że zapłaciłyby okup w razie ataku ransomware, zagrażającego ich działalności. Jest to wbrew zawartej w większości poradników zasadzie, że nie negocjuje się z szantażystami. Czasem jednak nie ma innego wyjścia. Jak się do tego zabrać - wyjaśnia Krzysztof Dyki.

Skala oszustw jest tak duża, że "ludzie przestali już wierzyć nawet prawdziwym konsultantom" – stwierdzają uczestnicy panelu otwarcia Scamming out! Summit. Być może dla walki z oszustwami trzeba będzie poświęcić UX klienta.

- Nie ma dowodów na stosowanie deep fejków w czasie rzeczywistym. Dzisiaj większym problemem są scamy telefoniczne i fałszywe reklamy, a nie rozwiązania bazujące na AI – przekonuje Piotr Konieczny z Niebezpiecznika.

71-latka w transzach 214 tys. zł fałszywemu nafciarzowi w Turcji. Rzekomy kierownik kopalni w Kambodży wyłudził od 51-latki 173 tys. zł. 72-latek stracił 250 tys. zł, bo zakochał się w nieistniejącej lekarce z Japonii. Cała trójka to ofiary romance scamu - jednego z najokrutniejszych oszustw.

We wrześniu atak ransomware na miesiąc unieruchomił zakłady Jaguar Land Rover w UK. W październiku w Japonii zabrakło najpopularniejszego piwa, bo przestępcy zaszyfrowali część danych Asashi, giganta z branży spożywczej. A w Polsce? Polska jest w światowej czołówce ataków ransomware.

Koniec listopada i grudzień to rokrocznie festiwal zakupów. Podczas Black Friday i Cyber Monday jesteśmy kuszeni promocjami na każdym kroku. Ale kiedy my polujemy na okazje, oszuści polują na nasze pieniądze. Zakupy online wpisały się w codzienną rzeczywistość. Wygoda, szybkość i dostęp do dużej liczby produktów sprawia, że korzystamy z e-sklepów coraz częściej. Niestety, robiąc zakupy online, łatwiej paść ofiarą oszustów niż podczas tradycyjnych zakupów. Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? Sprawdź, kiedy powinna ci się zapalić czerwona lampka.

Metoda na policjanta, wnuczka, prokuratora, policjanta, księdza, bankowca, pracownika skarbówki - scenariuszy ataków jest wiele. Cel - tak zmanipulować człowieka, żeby uwierzył, że kontaktuje się z nim prawdziwa osoba. Niestety, maskarada często jest skuteczna.

Dlaczego ludzie dają się nabierać na sztuczki oszustów? Dlaczego skłonni są uwierzyć w niewiarygodne historie o niezwykle dochodowych inwestycjach, w listy miłosne pisane przez Brada Pita, informację o ataku hakerskim na bank?

Czy deepfejkowe wideo połączenia istnieją, czy to jednak fałsz, jak negocjować z hakerami, jaka jest skala cyberprzestępczości w Polsce – to tylko wybrane tematy, o których będziemy rozmawiać podczas środowej konferencji Scamming Out!

Dezinformacja to realne zagrożenie dla odporności społecznej i bezpieczeństwa. Algorytmy mediów społecznościowych ją wzmacniają. Odkryj, jak skutecznie filtrować informacje i chronić się przed manipulacją.

Kreml wydaje na kampanie dezinformacyjne 2 mld EUR rocznie. Europa, żeby się chronić, tworzy tarczę demokracji — 30 stron szczytnych deklaracji. Jak bronić się przed dywersją słowną, manipulacją, oszustwem i szkodliwą propagandą Rosji? Odpowiedź jest złożona.

Rok temu regulator rynku zobowiązał banki do zwrotu ofiarom oszustw do 85 tys. GBP. Od ręki. Liczba wniosków o rekompensaty spadła rok do roku o 15 proc. Czy rzeczywiście system APP odniósł sukces?

Oszustwo na paczkę, zwrot z e-urzędu skarbowego, zwrot wydatków na leki i metoda na Blika. Repertuar oszustów jest powtarzalny, ale skuteczny. Zapraszamy na przegląd najnowszych scamów.

Nawet 10 proc. przychodów w 2024 r. właściciela Facebooka, Instagrama i WhatsAppa może pochodzić z fałszywych reklam i obrotu zabronionymi towarami — wynika z dokumentów, do których dotarł Reuters.

Szef InPostu opowiada, na jakim etapie jest jego prawna batalia z Metą. Rafał Brzoska liczy, że sprawa stanie się precedensem na światową skalę, z którego skorzystają inni poszkodowani.

Cyfryzacja administracji nie jest już odległą wizją, lecz procesem, który wkrótce obejmie wszystkie urzędy w Polsce. System EZD RP pomaga instytucjom przygotować się do tej zmiany – bez dodatkowych kosztów, z pełnym wsparciem NASK i w bezpiecznym środowisku chmurowym.

To jedno z najbardziej dotkliwych oszustw, bo ofiara zostaje ograbiona z pieniędzy i marzeń o miłości. Dlaczego kobieta wierzy, że zakochał się w niej Brad Pitt, a mężczyzna płaci 250 tys. zł, żeby sprowadzić do Polski nieistniejącą lekarkę z Japonii?