E-commerce na fali wzrostu

  • DI
opublikowano: 17-11-2021, 15:15

Komentarz partnera rankingu

Daria Auguścik, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Mastercard

Według danych Mastercard Economics Institute obroty w e-commerce w roku 2020 wzrosły globalnie o 900 mld dolarów w stosunku do czasu przed pandemią. Na całym świecie e-handel stanowił więc w tym czasie około 1 dolara na każde 5 dolarów wydanych stacjonarnie, w porównaniu z około 1 dolarem na każde 7 dolarów wydanych w 2019 r. Około 20-30 proc. tej cyfrowej zmiany będzie miało trwały charakter. Według raportu McKinsey, w ubiegłym roku branża e-commerce rozwijała się od 2 do 5 razy szybciej w porównaniu z czasami przed pandemią. Z kolei jak podaje Gemius, już 77 proc. Polaków kupuje online. Znaczące tempo wzrostu widać także wśród uczestników tegorocznego rankingu e-Gazele Biznesu – co czwarta firma osiągnęła w 2020 r. ponad stuprocentowy wzrost, a 99,1 proc. uczestników rankingu prowadzi sprzedaż tylko przez internet. Ten trend zostanie z nami na dłużej – według badań Statista do 2023 roku e-handel będzie miał 22-procentowy udział w całej sprzedaży w skali globalnej.

Pandemia spowodowała, że wdrożenie rozwiązań cyfrowych odbyło się o dwa lata szybciej niż przewidywano, co otworzyło wiele nowych możliwości. Dziś aż 89,7 proc. uczestników rankingu e-Gazele Biznesu ocenia, że obroty firmy związane z działalnością e-sklepu zwiększyły się w 2020 r. (w porównaniu do 70 proc. firm z zeszłorocznej edycji). Wraz z większą łatwością dokonywania zakupów przez internet, wzrasta konkurencyjność wśród producentów, ale także wymagania konsumentów również dotyczące wygodnych metod płatności.

Prawie 60 proc. uczestników rankingu e-Gazele Biznesu podkreśla, że pandemia wpłynęła na wzrost liczby płatności dokonywanych kartami w ich sklepach. Według NBP tylko w II kwartale tego roku przy użyciu kart zrealizowano 43 mln transakcji w internecie. To o 7 proc. (2,7 mln) więcej niż w poprzednim kwartale. Co więcej, wartość tych transakcji to blisko 6,1 mld zł, czyli aż o 9 proc. więcej niż kwartał wcześniej. Mastercard rozwijając funkcjonalności pozwalające na zapisanie karty w portfelu cyfrowym wspiera przedsiębiorców w upraszczaniu procesu płatności, a tym samym w budowaniu jeszcze bardziej pozytywnego doświadczenia zakupowego u konsumentów. Unikatową cechą płatności kartą, niedostępną dla innych metod płatniczych jest bezpieczeństwo transakcji, gwarantowane przez dodatkową ochronę w postaci chargeback, czyli tzw. obciążenia zwrotnego. Dlatego karta płatnicza jest zdecydowanie najbezpieczniejszą formą płatności w internecie.

Początek epidemii i konieczność dostosowania się do nowych warunków nie były jednak dla małych i średnich przedsiębiorców łatwe, dlatego Mastercard wdrożył działania wspierające. Ponad 200 tysięcy rodzimych MŚP skorzystało z programu „E-business vs. lockdown” zrealizowanego przez Fundację Impact, dzięki grantowi od Mastercard Centre for Inclusive Growth. W ramach programu, którego głównym celem było przyspieszenie rozwoju polskiego e-commerce, zrealizowano program akceleracyjny, a także edukacyjny, z udziałem wielu ekspertów branżowych i praktyków.

W 2022 r. przedsiębiorcy zmierzą się z kolejnymi wyzwaniami w sektorze e-commerce, takimi jak personalizowanie doświadczenia zakupowego, zwiększenie udziału m-commerce czy wdrożenie voice shopping. Na znaczeniu rośnie także etyczna konsumpcja i świadome zakupy – szczególnie ważne wśród przedstawicieli Gen-Z. Jestem przekonana, że doskonale przygotowani na te wyzwania są laureaci tegorocznego rankingu e-Gazele Biznesu 2021, którzy wykazali się dużą otwartością na szybko zmieniający się krajobraz biznesowy. Chciałabym pogratulować im elastyczności, innowacyjności i szybkiej reakcji na zachodzące w kryzysowych czasach zmiany.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane