E-commerce rośnie po wakacjach

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2024-10-08 20:00

We wrześniu polski e-handel zanotował imponującą dynamikę, wyprzedzając zarówno ubiegły rok, jak i poprzedni miesiąc. Sprzedaż transgraniczna również utrzymuje wysoki wzrost.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak wyglądała dynamika wzrostu sprzedaży w polskim e-commerce we wrześniu?
  • Które kategorie produktów zanotowały największe wzrosty sprzedaży?
  • Jak wyglądała sprzedaż transgraniczna polskich e-sprzedawców?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według najnowszego odczytu wskaźnika BaseLinker Index, mierzącego kondycję polskiego e-commerce, sprzedaż we wrześniu 2024 r. wzrosła o 5,2 proc. w stosunku do sierpnia. Dane dotyczące 3 tys. firm e-commerce objętych indeksem pokazują też, że wrześniowa sprzedaż była wyższa o 24,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

– Wrzesień był mocnym miesiącem. Widzieliśmy zdecydowane odbicie po wakacjach, w trakcie których i tak obserwowaliśmy wysokie wyniki w porównaniu z pierwszą połową roku. Największe wzrosty zanotowaliśmy w takich kategoriach, jak zdrowie i uroda oraz supermarket – mówi Łukasz Juśkiewicz, szef strategii w BaseLinkerze.

Analitycy BaseLinkera podają, że liczba zamówień we wrześniu wzrosła o 22 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a średnia wartość koszyka wzrosła o 1,8 proc., osiągając 198,4 zł. Sprzedaż krajowa wzrosła o 24 proc., a transgraniczna o 25,3 proc., co przekłada się na 17-procentowy udział cross-border w obrotach polskich e-sprzedawców.

– Sprzedaż cross-border z Polski do krajów bałtyckich i Finlandii urosła we wrześniu 2,5-krotnie w porównaniu do zeszłego roku. Widzimy znaczący wzrost aktywności sprzedawców, którzy przygotowują się do peaku w czwartym kwartale. Największa poprawa oferty jest widoczna w liczbie i jakości atrakcyjnych promocji, jak i ponadwukrotnie większym asortymencie w naszej usłudze fulfillmentowej – mówi Jakub Stefański, szef marketplace w Grupie PHH, operatorze platform e-commerce w krajach bałtyckich (m.in. Pigu).

Najnowszy odczyt BaseLinker Index potwierdza postępujące z miesiąca na miesiąc umacnianie się sprzedaży online.

– Patrząc jednak na skalę wzrostu w ujęciu rocznym trzeba zwrócić uwagę na niską bazę września 2023 r. To był czas zeszłorocznego apogeum kryzysu konsumpcji. W szerszej perspektywie polski rynek rośnie szybciej niż Europa, ale nadal wiele z europejskich rynków jest atrakcyjniejszych od naszego. Stąd w kolejnym miesiącu tego roku obserwujemy wyższą dynamikę sprzedaży cross-border względem tej krajowej. Jeśli dojdzie do ożywienia gospodarczego w regionie, spodziewać należy się powiększenia tej przewagi, a w efekcie rosnącego udziału sprzedaży zagranicznej w wynikach polskich sprzedawców – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Univio.