E - handel nakręci paczkomaty

Katarzyna Latek
opublikowano: 2011-02-02 00:00

Innowacyjne projekty w tym roku wyjdą na zero, a w przyszłym zaczną zarabiać — uważa prezes.

Po dwóch miesiącach 30 tys. osób korzysta z telefonii FreeM oferowanej przez Integera

Innowacyjne projekty w tym roku wyjdą na zero, a w przyszłym zaczną zarabiać — uważa prezes.

Spółka jest największym w Polsce alternatywnym operatorem pocztowym. To ten biznes przynosi jej znaczną większość przychodów. Ale szczególny nacisk Integer kładzie na e-commerce. Projekty, nad którymi pracował przez ostatni rok, w 2011 r. ruszają pełną parą.

— Zamierzamy wprowadzić usługę, która pozwoli obsługiwać cały proces zakupów w internecie przez komórkę — od zamówienia przez płatności, aż do dostarczenia do klienta. Część elementów tego procesu już działa, wkrótce zamierzamy spiąć je w całość — zapowiada Rafał Brzoska, prezes Integer.pl.

Wejście w Facebooka

Niecałe dwa miesiące temu wystartowała platforma e-commerce InFlavo, przeznaczona dla już działających sklepów internetowych, które chcą prowadzić działalność także na Facebooku.

— Obsługujemy w ramach InFlavo ponad 300 sklepów. W przyszłym tygodniu przyłączymy kolejnych 10 rozpoznawalnych marek. Do końca roku chcemy mieć 1000 sklepów w InFlavo, ale nie wykluczam, że zrealizujemy ten cel wcześniej. Tylko na platformie Cstore, którą właśnie integrujemy z InFlavo, działa 1200 sklepów — mówi prezes.

Nowością jest darmowa wersja InFlavo dla użytkowników indywidualnych i bardzo małych sklepów. Z udostępnionej niedawno aplikacji korzysta już 1200 osób. Jest dystrybuowana "wirusowo" (użytkownicy informują o niej znajomych). Rafał Brzoska liczy, że w krótkim czasie skorzysta z niej kilkadziesiąt tysięcy osób. 1 lutego obie wersje platformy będą dostępne w wersji angielskiej na zagranicznych portalach przeznaczonych do ściągania aplikacji. Jeśli test się powiedzie, spółka udostępni kolejne jej wersje — płatne.

Elementem strategii jest także telefonia komórkowa FreeM. Karty SIM pobrało już ponad 30 tys. użytkowników, którzy testują nowe rozwiązania. Integer podpisał już także umowę z Agorą, która udostępni FreeM swoje serwisy w wersjach mobilnych i stanie się partnerem w uzyskiwaniu mobilnych reklam.

— Następnym etapem będzie połączenie usług InFlavo i FreeM. Testowo chcemy to zrobić w ciągu miesiąca, a komercyjnie — w ciągu dwóch. Możliwe będzie także udostępnienie naszych rozwiązań e-commerce użytkownikom telefonii Mova — mówi Rafał Brzoska (Mova to marka dla klientów hipermarketów Carrefour, należąca do spółki zależnej Integera — CP Telecom).

Integer rozwija też swoją sieć paczkomatów — urządzeń do odbioru przesyłek. W Polsce działają obecnie 330, a 90 działa w ramach testów.

— W tym roku chcemy wyjść z paczkomatami za granicę. Na pewno do Czech, na Ukrainę i na Słowację. Być może do Rosji i krajów bałtyckich — mówi Rafał Brzoska.

W tych krajach Integer zamierza działać jako operator paczkomatów, jednak prezes zapewnia, że do spółki spływa wiele zapytań z innych państw, które są zainteresowane tylko zakupem urządzeń.

— Wszystkie nasze działania związane z e-commerce mają wspólny cel — zwiększyć liczbę klientów korzystających z paczkomatów — wyjaśnia prezes.

Przesyłki ciągle silne

Usługi pocztowe i direct marketing (druki bezadresowe) nadal pozostają głównym źródłem przychodów Integera.

— Ten rynek kurczy się o kilka procent rocznie. Mimo to w 2010 r. udało nam się podwoić liczbę dostarczanych przesyłek. W tym roku spodziewamy się wzrostu o 40-50 proc. — zapowiada Rafał Brzoska.

Firma chce się skupić na poprawie efektywności i rentowności tej działalności, m.in. dzięki wprowadzeniu usług dodanych, za które będzie mogła pobierać dodatkowe opłaty.

W kolejnych latach udział przychodów z innowacyjnych usług ma wzrosnąć do 30 proc. Prezes mówi, że już w tym roku projekty e-commerce mogą osiągnąć break even point, a w przyszłym zaczną przynosić dobre wyniki finansowe.

okiem analityka

To interesująca strategia

Adrian Kyrcz, DM IDMSA

E-commerce to szybko rozwijający się rynek i nie w pełni zagospodarowany. Spółka realizuje innowacyjne projekty w znalezionych przez siebie niszach. Wszystkie są ze sobą powiązane, np. InFlavo czy telefonia FreeM dzięki swojej konstrukcji mają przynieść wzrost liczby paczek dostarczanych za pośrednictwem paczkomatów. Co prawda działalność pocztowa jeszcze przez dłuższy czas będzie podstawowym źródłem przychodów Integera, ale spółka już przygotowuje się do nieuniknionego kurczenia się rynku tradycyjnych usług pocztowych. Papierowa korespondencja będzie wypierana przez pocztę elektroniczną. Integer przewiduje to i wchodzi m.in. z usługami e-faktur. Strategię Integera oceniamy jako bardzo interesującą.

Poczta żąda 60 mln zł

Nad Integerem ciąży sprawa w sądzie z Pocztą Polską (PP), która domaga się ponad 60 mln zł za dociążanie przesyłek, na które według prawa ma monopol.

— Poczta Polska wystąpiła z roszczeniem cywilnym wobec Grupy Integer, gdyż firma ta świadczyła usługi z naruszeniem prawa pocztowego (chodzi o dociążanie przesyłek poniżej 50 gramów). Wyrok WSA w Warszawie potwierdza nasze stanowisko. Czekamy na pierwszy termin rozprawy cywilnej — mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik PP.

— Złożyliśmy w sądzie odpowiedź na pozew i czekamy na rozprawę. Zarzuty spółki są oparte tylko na analizie przygotowanej przez pracowników PP i według nas są bezpodstawne. Naszym zdaniem, PP zależy nie tyle na odszkodowaniu, ila na zepsuciu opinii Integera — mówi Rafał Brzoska, prezes Integera.