Najnowszy odczyt wskaźnika Base Index, który mierzy kondycję polskiej branży e-commerce na podstawie danych sprzedażowych z 3 tys. e-sklepów, wskazuje, że sprzedaż w sierpniu była o 1,2 proc. wyższa niż w lipcu. Liczba zamówień wzrosła o 3,6 proc. Średnia wartość zamówienia spadła o 2,2 proc. do 200 zł.
– Wynik ten wskazuje na kontynuację trendu widocznego od początku roku, czyli stopniowego, kilkuprocentowego wzrostu wartości sprzedaży z miesiąca na miesiąc, co ilustruje stabilną sytuację rynku oraz konsekwencję w minimalnym zwiększaniu konsumpcji. Występuje tu korelacja ze spadkiem inflacji, która w lipcu wynosiła 3,1 proc., a w sierpniu już 2,8 proc., gdy na początku 2025 r. była na poziomie 5,3 proc. – mówi Tomasz Gutkowski, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w świadczącej usługi informatyczne dla e-handlu firmie Univio.
W ujęciu rok do roku wskaźniki są wyraźnie lepsze - sprzedaż w internecie była wyższa o 9,8 proc. Złożył się na to wzrost liczby zamówień o 7,6 proc. oraz wzrost średniej wartości zamówienia o 2,1 proc.
– Sierpniowy odczyt Base Index potwierdza sezonowy efekt back to school, który tradycyjnie wzmacnia sprzedaż online. Nie powinien dziwić skok liczby zamówień w stosunku do lipca przy jednoczesnym spadku ich średniej wartości. W koszykach często lądowały objęte promocjami produkty szkolne, czego potwierdzeniem jest wyraźny wzrost sprzedaży w kategorii dzieci – komentuje Aleksandra Rząd, szefowa działu business intelligence w firmie Base.
Sprzedaż transgraniczna wzrosła o 15,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jej udział w całej sprzedaży e-commerce wyniósł 18,6 proc.
– Przewiduje się, że do końca roku wskaźnik będzie nadal rósł. Dla jednych firm handlowych będzie to solidny filar generowania przychodów, a dla niektórych wręcz główny motor rozwoju biznesu – zaznacza Tomasz Gutkowski.
Jakub Rajski, dyrektor ds. konsultingu w Fast White Cat z grupy Digitree, podkreśla, że rynek rośnie stabilnie, choć nieco wolniej niż rok temu.
– Sierpień pokazał utrzymanie pozytywnego trendu w polskim e-commerce. Spadek średniej wartości koszyka to efekt smart shoppingu [strategii zakupowej polegającej na szukaniu najniższych cen, korzystaniu z kuponów rabatowych itp. - red.] i promocji, a nie sygnał osłabienia rynku. Kluczowe staje się też rosnące znaczenie sprzedaży zagranicznej, która odpowiada już za blisko jedną piątą obrotów – mówi Jakub Rajski.