E-handel świętuje dzień singli

09-11-2017, 22:00

Gdy w kalendarzu spotykają się cztery samotne jedynki, platformy zakupowe organizują ogromne promocje

Dla branży e-commerce listopad ma szczególne znaczenie. To właśnie wtedy w e- -sklepach na całym świecie rozpoczynają się największe obniżki. Nie chodzi tu wyłącznie o spopularyzowany także w Polsce Czarny Piątek czy Cyber Poniedziałek. Dwa tygodnie przed nimi, 11 listopada, odbywa się zapoczątkowane w Chinach tzw. Singles’ Day, czyli święto singli. Wybór dnia tego Wielkiego Festiwalu Zakupów nie jest przypadkowy — cztery jedynki występujące w zapisie daty mają nawiązywać właśnie do osób żyjących w pojedynkę.

Zobacz więcej

TOWAR SZY- TY NA MIARĘ:  Zdaniem Joanny Pieńkowskiej- Olczak, kierownika krajowego PayU w Polsce, single są coraz bardziej docenianą grupą zakupową, dlatego warto, aby sprzedawcy dostosowywali produkty do ich potrzeb. Fot. ARC

— Współcześnie bycie singlem przestało być etykietką, której się wstydzimy, ma wręcz niezaprzeczalne zalety. Twórcy dnia singli wyraźnie eksploatują ten motyw. Oferowanie singlom unikalnych produktów i usług dostosowanych do ich możliwości szybkiego podejmowania decyzji, większej ilości czasu wolnego, który poświęcać można zarówno na rozrywkę, jak i rozwój osobisty, stanowi szansę dla biznesu. Na początek warto zacząć budowaćpozytywne skojarzenia i podkreślać unikalność produktów dla singli — pojedyncza porcja jest zwykle nieco droższa niż megapaka, ale w końcu jest „tylko dla ciebie”, singlu — tłumaczy dr Patrycja Rudnicka, psycholog internetu.

Dobowa promocja

Pierwsza wyprzedaż z okazji dnia singli została zorganizowana w 2009 r. przez chińskiego giganta e-handlu — grupę Alibaba. Każdego roku wartość sprzedaży generowanej tylko 11 listopada osiąga zawrotne wyniki. W ubiegłym roku była to suma 17,8 mld USD, a rekord z 2015 r. (14,3 mld USD) został pobity już po kilkunastu godzinach — podaje PayU. Dzięki dynamicznemu rozwojowi handlu transgranicznego Singles’ Day cieszy się popularnością już nie tylko w Państwie Środka, ale na całym świecie. W tym roku do pobicia kolejnego rekordu mogą przyczynić się też polscy e- -konsumenci, korzystając z oferty chociażby dostępnego w naszym kraju AliExpress. Według badań przeprowadzonych na zlecenie PayU, aż 62 proc. rodzimych e-kupujących zapytanych o znajomość wybranych sklepów i serwisów internetowych deklaruje, że zna chińską platformę.

— Bariery w e-handlu, obecne jeszcze kilka lat temu, dziś są skutecznie eliminowane. AliExpress to platforma ciesząca się dużą popularnością w naszym kraju. Każdego miesiąca odwiedza ją kilka milionów Polaków. Mamy nadzieję, że w tym roku polscy e-konsumenci jeszcze chętniej skorzystają ze zniżek oferowanych podczas festiwalu zakupów 11 listopada — komentuje Joanna Pieńkowska-Olczak, kierownik krajowy PayU w Polsce.

Choć Singles’ Day miał być początkowo ciętą ripostą na konwencjonalne walentynki i zachęcać singli do sprawienia sobie małych przyjemności w postaci zakupów bez wyrzutów sumienia — szybko zamienił się w wielką, dwudziestoczterogodzinną, angażująca miliony akcją promocyjną.

Codzienne e-zakupy

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego co piąty Polak jest singlem, co więcej — eksperci przewidują, że do 2035 r. może być ich nawet 10 mln. Warto zadać sobie zatem pytanie, czy rynek singli faktycznie istnieje i stanowi odrębną grupę konsumentów? — Zalety zakupów online są w równym stopniu doceniane przez singli, jak i osoby w związkach i posiadające rodzinę. W przypadku obu tych grup są wypadkową ich dochodów oraz stylu życia. Z pewnością jednak w grupie osób żyjących w pojedynkę widoczne jest zainteresowanie usługami i produktami dostosowanymi do ich potrzeb, np. zakupy małych objętości, zestawów czy ofert wakacyjnych — mówi dr Patrycja Rudnicka. Ze względu na fakt, że osoby żyjące w pojedynkę szczególnie cenią sobie wygodny styl bycia, zakupy online są dla nich naturalnym wyborem. Az 92 proc. singli deklaruje, że w ciągu ostatniego roku kupiło coś za pośrednictwem sieci — wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie PayU. 86 proc. z nich za najważniejszą cechę internetowych zakupów uznaje fakt, że można je zrobić w dowolnym momencie, np. w nocy lub w weekend. Sposobność porównywania produktów i cen jednocześnie ceni 82 proc. badanych, a 79 proc. singli uważa, że w sieci częściej można znaleźć najlepszą okazję. Warto dodać, że co dziesiąty deklaruje, że robi zakupy online codziennie.

Najważniejsza jest wygoda

Okazuje się, że osoby żyjące w pojedynkę mniej chętnie gotują we własnej kuchni niż te w związkach — 34 proc. singli zamawia jedzenie z dostawą, podczas gdy tylko 28 proc. osób mieszkających z drugą połówką deklaruje ten fakt. Ponadto single częściej niż osoby w związkach kupują w sieci bilety na wydarzenia kulturalne i sportowe, a także zamawiają przejazdy, np. taksówką. Najczęściej wybieraną przez nich formą płatności są szybkie przelewy online — wybiera je aż 40 proc. badanych. Chętnie korzystają też z płatności kartą (30 proc.).

— Wynika to z trybu życia singli — są to w większości osoby, które lubią przebywać poza domem, aktywnie spędzają czas, także ze znajomymi, jak również wyjątkowo cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Zakupy przez internet mogą im to zagwarantować — opowiada Joanna Pieńkowska-Olczak. Ekspertka zauważa, że single stanowią coraz bardziej docenianą grupę konsumentów i mogą liczyć na równie atrakcyjne oferty, jak inni klienci — słowem, nie są dyskryminowani na rynku. Mniejsze opakowania, mniejszy zestaw czy pojedynczy pokój w hotelu są dostosowane do ich potrzeb i często nie oznaczają dla nich wyższych wydatków. Z przeprowadzonego przez PayU badania wynika, że single większość produktów i usług kupują online. Dlatego sklepy internetowe powinny zadbać o to, by w jak największym stopniu odpowiadać ich oczekiwaniom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / E-handel świętuje dzień singli