E-handel wita rok w szampańskim nastroju

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2025-01-08 20:00

Grudniowa gorączka zakupowa przełożyła się na wzrost liczby zamówień i wartości koszyka w polskich e-sklepach. Wzrosła też sprzedaż transgraniczna.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak grudniowa gorączka zakupowa wpłynęła na sprzedaż w polskich e-sklepach
  • jakie zmiany zaszły w sprzedaży transgranicznej polskich sprzedawców e-commerce
  • jakie kategorie produktów zanotowały największy wzrost sprzedaży w polskim e-handlu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Najnowszy odczyt wskaźnika BaseLinker Index, który mierzy kondycję polskiej branży e-commerce, wskazuje, że sprzedaż w grudniu wzrosła w stosunku do listopada o 0,9 proc. Zagregowane wyniki sprzedaży 3 tys. firm e-commerce uwzględnionych we wskaźniku BaseLinker pokazują, że grudniowa sprzedaż w ujęciu rok do roku była znacznie wyższa.

– Grudzień był dobrym miesiącem dla polskich sprzedawców e-commerce, którzy zanotowali 10,8 proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym. Ten wzrost to nie tylko więcej zamówień, ale i większa wartość koszyka zakupowego – mówi Łukasz Juśkiewicz, szef strategii w BaseLinkerze.

Analitycy BaseLinkera podają, że w grudniu liczba zamówień wzrosła o 8,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, a średnia wartość koszyka zwiększyła się o 2,3 proc. Sprzedaż krajowa skoczyła o 10,2 proc., a transgraniczna o 13,8 proc. Udział tej drugiej w obrotach polskich e-sprzedawców wynosi 17,3 proc., czyli delikatnie więcej niż przed rokiem, ale nieco mniej niż w listopadzie.

– Warto zwrócić szczególną uwagę na sukces polskich sprzedawców w handlu transgranicznym. Wynika on z coraz większej popularności i dostępności ich produktów m.in. na platformach marketplace umożliwiających sprzedaż w Polsce i za granicą, z których klienci chętnie korzystają, polując na promocje Cyber Monday czy robiąc ostatnie przedświąteczne zakupy – podkreśla Łukasz Juśkiewicz.

Największy wzrost sprzedaży zanotowały kategorie: supermarket, dom i ogród oraz zdrowie i uroda.

– Potwierdzają to nasze obserwacje na eBayu, gdzie polscy sprzedawcy coraz śmielej wkraczają na rynek globalny. Dobre wyniki w kategoriach takich jak zdrowie i uroda, części samochodowe czy dom i ogród świadczą o różnorodności i konkurencyjności polskiej oferty na arenie międzynarodowej. Narzędzia i wsparcie, jakie eBay oferuje w zakresie handlu transgranicznego, w połączeniu z przedsiębiorczością polskich firm, tworzą skuteczny tandem napędzający ten obiecujący wzrost – mówi Lorna Dunne, szefowa działu sprzedaży międzynarodowej dla sprzedawców UE w eBay.

Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Univio, zwraca uwagę, że najnowsze dane BaseLinkera pokazują, że w skali roku wciąż obserwujemy wyraźny wzrost e-commerce (155 pkt vs 140 pkt).

– W ujęciu miesiąc do miesiąca mamy stabilizację rozwoju branży, co jest dowodem na wypłaszczenie i rozłożenie w czasie zeszłorocznego peaku sprzedażowego wokół świąt. Wciąż silnym bodźcem rozwojowym dla polskich e-sklepów jest sprzedaż transgraniczna, której roczny przyrost był o kilka pkt. proc. powyżej dynamiki sprzedaży na rynku krajowym. Sądzę, że ten trend będzie w 2025 r. kontynuowany – zaznacza Grzegorz Rudno-Rudziński.

Zdaniem eksperta ciekawie w e-handlu zapowiada się styczeń, ponieważ lwia część zimowych poświątecznych wyprzedaży przypada właśnie na początek roku.

– Na zmiany w obszarze konsumpcji mogą też wpłynąć warunki makro: podniesienie płacy minimalnej oraz oczekiwania co do przyszłej inflacji. W nowy rok polski e-commerce wchodzi wzmocniony i z silnymi podstawami by dalej się rozwijać – podkreśla partner zarządzający w Univio.