Ministerstwo Finansów od lat zachęca konsumentów, by po dokonaniu transakcji wzięli paragon. Przy okazji pandemii koronawirusa wprowadzono możliwość wystawiania przy niektórych zakupach paragonów elektronicznych i przesyłania ich klientom np. za pomocą e-maila. W najbliższych miesiącach na mocy nowych rozporządzeń, opracowanych przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, sprzedawcy mają być zwolnieni z obowiązku wystawiania paragonu papierowego, ale szerokie wdrożenie nowej technologii to jeszcze daleka przyszłość.
Na rynku pojawiają się jednak rozwiązania, które mają pozwolić na szybkie odejście od drukowanych paragonów. W ostatnich dniach w części warszawskich piekarni sieci Putka wprowadzono możliwość przesyłania paragonów na smartfony, na których zainstalowano specjalną aplikację. Stworzyła ją spółka Platforma Detalistów, a pierwsze wdrożenie zrealizowano we współpracy z Novitusem, jednym z największych producentów kas fiskalnych oraz operatorem płatności Przelewy24.
Według twórców system pod nazwą Spark to „pierwsze na rynku rozwiązanie, spełniające wymogi ustawodawcy i znoszące obowiązek wydawania paragonów papierowych".
– Współpraca i wdrożenie systemu Spark po raz pierwszy pozwala nam realizować płatności elektroniczne w handlu tradycyjnym bez udziału terminala kartowego, co daje dostęp do szeregu dodatkowych wartości dla obu stron transakcji, jak np. niższy koszt obsługi płatności – mówi Jacek Kinecki, członek zarządu PayPro, operatora systemu Przelewy24, który odpowiada za realizowanie płatności w ramach Spark.
Platforma Detalistów poza Putką współpracuje m.in. z LPP, Ikea, Decathlonem i DOZ. Czy i kiedy można spodziewać się wdrożenia e-paragonów w tych sieciach?
– Spark to z założenia otwarty system transakcyjny – każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w kanale stacjonarnym bądź internetowym może udostępnić usługi Spark swoim klientom. Platforma prowadzi rozmowy i współpracuje z wieloma podmiotami. W tym momencie nie informujemy o datach kolejnych wdrożeń – mówi Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów.

Spółka informuje również, że pracuje z innymi niż Novitus producentami kas fiskalnych nad implementacją systemu. Na razie, by odebrać elektroniczny paragon, trzeba zainstalować na smartfonie z systemem Android lub iOS aplikację Spark. Platforma Detalistów nie podaje, ilu użytkowników do tej pory zainstalowało tę aplikację, zapewnia jednak, że zasięg usługi będzie szerszy.
– Spark to system, który implementuje się do aplikacji mobilnych detalistów - dodatkowo oferujemy aplikację mobilną Spark, również dla sieci sprzedaży przedsiębiorców, którzy nie dysponują własnymi aplikacjami mobilnymi dla swoich klientów. Na dalszym etapie rozwoju systemu spółka, we współpracy z partnerami, będzie aktywnie i w różnych kanałach promować Spark wśród konsumentów – mówi Cezary Pierzan.
W kwietniu ubiegłego roku Platforma Detalistów informowała, że wdrożenie e-paragonów będzie możliwe „już w sierpniu 2020 r." w wybranych sieciach detalicznych. Jej rynkowy debiut został jednak opóźniony ze względu na pandemię.
– Usługa była gotowa kilka miesięcy wcześniej, wdrożenie w formule zamkniętej, czyli friends & family, miało miejsce we wrześniu 2020 r. – mówi Cezary Pierzan.