E-prywata w firmie

MK
opublikowano: 09-09-2010, 10:26

Coraz częściej korzystamy z sieci w pracy w celach prywatnych. Robimy to, by odpocząć od nużących zadań lub się zrelaksować - wynika z I Ogólnopolskiego Badania Pracowników „Internet w Pracy”, przeprowadzonego pod patronatem PBI.

Najczęstsze grzechy zatrudnionych to: sprawdzanie poczty elektronicznej (średnia ocena: 4,5 ), przeglądanie stron WWW (3,8) i stron gazet (3,1) oraz korzystanie z bankowości elektronicznej (2,9). Zdecydowanie rzadziej zdarza się, abyśmy przebywali w czasie pracy w Second Life (1,2) lub na serwisach randkowych (1,2) i erotycznych (1,4).

Wielu pracowników zapomina, że biuro to nie kawiarenka internetowa.
Wielu pracowników zapomina, że biuro to nie kawiarenka internetowa.
None
None

Zbulwersowani kontra liberałowie

Osoby korzystające z sieci rzadziej uważają tę "prywatę" za bardziej niemoralną (ocena: 3,3 vs. 2,7) i wskazują, że jest to oszukiwanie pracodawcy (3,4 vs. 2,7). Wielu z nas jednak usprawiedliwia korzystanie z sieci w celach prywatnych, dopóki wykonuje się swoją pracę. Nie (5,9 vs. 5,0). Najbardziej liberalni są w tej kwestii ludzie, którzy to robią najczęściej.

Płeć surfowania

W większości sytuacji kobiety i mężczyźni używają internetu w celach prywatnych w podobny sposób. Kobiety chętniej zaglądają na portale społecznościowe (2,6 vs. 2,1), zaś mężczyźni częściej korzystają w pracy ze stron zawierających materiały erotyczne (1,6 vs. 1,1) i video (2,2 vs. 1,8).

Co kraj, to obyczaj

Pracodawcy bardzo różnie reagują na prywatne korzystanie przez pracowników z internetu w pracy. Połowa pracowników odpowiedziała, że ma przyzwolenie przełożonego, co piąty badany - że jest to zabronione, a prawie jedna trzecia osób może skorzystać z internetu tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Regulamin musi być

Dla pracowników istotne jest, by pracodawca określił, co wolno, a czego nie wolno robić z komputerem w pracy. Regulacje dają zatrudnionym poczucie bezpieczeństwa niezbędne do efektywnej pracy. Gorzej, gdy pracownik nie wie, czy zostanie ukarany za sprawdzenie poczty, czy wolno mu sprawdzić autobus do domu lub napisać do znajomego na Facebook’u.

Firmy nie mają przepisów

Okazuje się, że w większości miejsc pracy, gdzie pracowali badani nie ma takich przepisów, co więcej 20 proc. osób nie wie, czy takie przepisy w firmie istnieją. Tylko 23 proc. osób deklaruje, że ma u siebie w pracy dokument określający akceptowany sposób korzystania z sieci. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych regulacje takie ma ponad 80 proc. firm.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane