Edukować i budować świadomość

DAWID NAGLIK dyrektor biura faktoringu w Banku BPH
opublikowano: 12-09-2012, 00:00

KOMENTARZ

Faktoring jest usługą finansową rozwijającą się nieprzerwanie od połowy lat 90. XX w. niezależnie od sytuacji gospodarczej. Procentowe wzrosty rynku liczone rok do roku wynoszą średnio 30 proc. Z drugiej strony z faktoringu korzysta „zaledwie” kilka tysięcy podmiotów gospodarczych wobec kilkuset tysięcy, które potencjalnie mogłyby to robić. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyn jest wiele, ale najistotniejszy jest sposób postrzegania faktoringu przez potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy często rozumieją faktoring wyłącznie jako źródło finansowania, co powoduje, że koszt jest bezpośrednio porównywany z kosztem kredytu — w takiej sytuacji faktoring przeważnie będzie droższy. Jednocześnie kojarzony jest jako usługa windykacji lub odkupu wierzytelności przeterminowanych, co nie plasuje go w odpowiednim miejscu struktury usług finansowych i powoduje negatywne skojarzenia. Trzeba pamiętać, że faktoring służy finansowaniu wierzytelności bieżących oraz spełnia również inne funkcje, m.in. administracyjną, i dlatego jest wyceniany inaczej niż czyste finansowanie kredytowe, a windykacja niesolidnych odbiorców jest tylko elementem dodatkowym do istotniejszych składników oferty.

Kolejnym elementem, który wymaga działań edukacyjnych ze strony faktorów, jest obawa klientów przed naruszeniem relacji handlowych z odbiorcami. Faktoranci obawiają się, że potwierdzanie salda przez faktora lub monitorowanie przeterminowanych płatności zniechęci odbiorcę do zakupów u dostawcy korzystającego z faktoringu. Obawa ta jest nieuzasadniona — jak wykazują doświadczenia instytucji finansowych, praktycznie nie zdarza się, aby odbiorca, który otrzymał informację o uruchomieniu usługi faktoringu, zrezygnował z tego powodu z zakupów u swojego dostawcy. Co więcej, wdrożenie faktoringu często pozwala zaproponować odbiorcy dłuższe terminy płatności, co jest dla niego korzystne. Od strony prawnej odbiorca jest również chroniony, ponieważ poprzez cesję należności podmiot zobowiązany do zapłaty nie może znaleźć się w sytuacji gorszej.

Działania promujące faktoring i przekazujące wiedzę o tej usłudze finansowej można realizować na kilka sposobów, m.in. budując świadomość wśród potencjalnych klientów. To właśnie jest celem statutowym Polskiego Związku Faktorów (PZF) — instytucji zrzeszającej kilkanaście podmiotów faktoringowych działających na polskim rynku.

PZF organizuje doroczne konferencje faktoringowe, przygotowuje komunikaty dla dziennikarzy, organizuje szkolenia i warsztaty dla pracowników instytucji faktoringowych w celu budowania odpowiedniego poziomu ich wiedzy. Bardzo pomocne dla rozwoju wiedzy o faktoringu są publikacje prasowe dziennikarzy ekonomicznych oraz wywiady prasowe i telewizyjne ekspertów z branży faktoringowej.

Kolejnym elementem są różnego rodzaju prezentacje, warsztaty i konferencje organizowane przez instytucje finansowe dla klientów. Podczas takich spotkań można nie tylko posłuchać o faktoringu, ale bardzo często podjąć dyskusję o własnych doświadczeniach i możliwościach zastosowania faktoringu w swojej firmie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DAWID NAGLIK dyrektor biura faktoringu w Banku BPH

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu