Ekologia staje się modna

opublikowano: 19-11-2015, 22:00

Polacy oszczędzają energię — gaszą światło, kupują energooszczędne żarówki i ekologiczne urządzenia. Coraz popularniejsza jest fotowoltaika.

Aż 73 proc. z nas ogranicza zużycie wody, zaś 57 proc. — gdy tylko ma taką możliwość — zamiast samochodu wybiera komunikację miejską lub rower. 67 proc. rodaków gasi światło, wychodząc z pomieszczenia, 52 proc. stosuje energooszczędne żarówki, 42 proc. uszczelnia okna, a 40 proc. kupuje energooszczędne pralki lub lodówki — wynika z „Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski” przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Środowiska.

Ekologiczne tendencje wchodzą także do budownictwa. Do niedawna chodziło wyłącznie o domy jednorodzinne, jednak ostatnio zielone rozwiązania stosuje się także w budynkach wielorodzinnych.

Do najpopularniejszych należą instalacje fotowoltaiczne, dzięki którym można wytwarzać prąd elektryczny z energii słonecznej. Głównym elementem takich systemów są panele fotowoltaiczne utworzone z baterii słonecznych. Najczęściej montuje się je na południowej, najbardziej nasłonecznionej części dachu. Instalacje pracują o każdej porze roku, wytwarzając energię nawet w pochmurne dni (choć produkcja jest wtedy mniejsza niż przy pełnym słońcu). To możliwe dzięki tzw. promieniowaniu rozproszonemu, które występuje przez cały dzień, nawet gdy słońca nie widać.

Instalacje fotowoltaiczne wykorzystują tzw. licznik dwukierunkowy, który zlicza energię elektryczną wyprodukowaną przez panele słoneczne i pobraną z sieci. — Kiedy korzystamy z tradycyjnego prądu, płacimy standardową stawkę ustaloną przez dostawcę. Kiedy jednak używamy energii słonecznej, licznik „kręci się” w drugą stronę — dwa i pół raza szybciej niż przy tradycyjnym naliczaniu. W efekcie na każdej kilowatogodzinie oszczędzamy 2,5 raza — tłumaczy Andrzej Tyszka, inspektor ds. elektrycznych monitorujących instalację paneli fotowoltaicznych na osiedlu Alpha Park w Warszawie.

Większa popularność rozwiązań ekologicznych wśród Polaków sprawia, że interesuje się nimi coraz więcej firm deweloperskich. Zdaniem ekspertów, zielone instalacje w budynkach wielorodzinnych mogą być atutem dewelopera, ale tylko pod warunkiem, że nie wpłynie to znacząco na cenę nieruchomości.

Potwierdzają to wyniki „Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski”, zgodnie z którymi troska o środowisko przegrywa z rachunkiem ekonomicznym. Większość Polaków nie jest po prostu w stanie zapłacić więcej za ekologiczne rozwiązania, np. za „czystą” energię.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu