Ekologiczne rafy na drogach i kolei

opublikowano: 15-02-2013, 00:00

Już obecnie obowiązujące przepisy środowiskowe nastręczają polskim firmom sporo problemów.

Jeśli chcesz uzyskać unijne dotacje albo kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym na budowę drogi, spalarni, bloku energetycznego czy modernizację linii kolejowej, musisz przejść skomplikowaną środowiskową procedurę. Polskie firmy z przygotowywaniem raportów i uzyskiwaniem decyzji środowiskowych radzą sobie coraz lepiej, jednak wciąż ekoprawo sprawia im czasem kłopoty.

W ostatnich latach głośno było o opóźnieniach związanych z modernizacją linii kolejowych i, co za tym idzie, wykorzystaniem funduszy unijnych — głównie z powodu kłopotów z przygotowaniem przyrodniczej dokumentacji. W efekcie, aby nie stracić dofinansowania Brukseli, rząd wynegocjował możliwość przeznaczenia części unijnych funduszy na rewitalizację (przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych), licząc na uproszczoną ekoprocedurę. Okazuje się jednak, że być może część projektów rewitalizacyjnych także będzie musiała mieć tzw. OOŚ, czyli ocenę oddziaływania na środowisko.

— Zgodnie z ustawą o ochronie środowiska, PKP PLK, przygotowując się do inwestycji rewitalizacyjnych, składają wniosek o decyzję środowiskową z tzw. kartą informacyjną przedsięwzięcia. Regionalne dyrekcje ochrony środowiska rozstrzygają, czy potrzebna jest OOŚ — informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PLK. Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało właśnie raport z oceny inwestycji drogowych realizowanych w konkursach unijnych (chodzi głównie o drogi samorządowe).

„Najpoważniejsze problemy wnioskodawców na etapie przygotowania projektu do realizacji dotyczyły spełnienia wymagań związanych z oceną oddziaływania projektu na środowisko oraz z wydaniem decyzji środowiskowych. Za główną przyczynę trudności w tym zakresie można uznać to, że wydane decyzje środowiskowe zawierały braki, niezgodności z prawem UE (…) lub zbyt ogólne zapisy określające, jakie rozwiązania należy zastosować w celu zminimalizowania negatywnego wpływu projektu na środowisko” — czytamy w raporcie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu