Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (Corporate Social Responsibility) już dawno przestała być kojarzona tylko z poprawą wizerunku. Coraz więcej polskich przedsiębiorców zauważa, że właściwa strategia CSR to sposób na przewagę konkurencyjną i większą motywację pracowników. Warto pamiętać o tym, że firmy związane ze środowiskiem mają dodatkowe obowiązki i dla nich działania społecznie odpowiedzialne powinny być normą. Tak jest w grupie Energa, która współorganizowała olsztyńską konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu (patrz ramka).
![CSR ALBO NIC: Energa, której szefuje
prezes Mirosław Bieliński, stawia na
branżowe tendencje dotyczące CSR.
Szefostwo grupy przyjęło zasadę trzech
„e” — efektywności, ekonomii i ekologii
— i przekonuje, że te wartości nie muszą
się wykluczać. [FOT. MW] CSR ALBO NIC: Energa, której szefuje
prezes Mirosław Bieliński, stawia na
branżowe tendencje dotyczące CSR.
Szefostwo grupy przyjęło zasadę trzech
„e” — efektywności, ekonomii i ekologii
— i przekonuje, że te wartości nie muszą
się wykluczać. [FOT. MW]](http://images.pb.pl/filtered/d846ba2f-9115-49ae-9b3f-9ae5dc1a9757/35a7fe7d-1b7f-5809-a0b4-b26449bf796b_w_830.jpg)
Dotrzymać kroku
Szefostwo Energi zdaje sobie sprawę, że działalność grupy ingeruje w środowisko naturalne, dlatego podejmuje różne działania, aby ten wpływ zminimalizować.
— Zastępujemy węgiel biomasą, zmniejszamy też straty energii i ilość dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery. Do tego dochodzi lepsza gospodarka odpadami i zmniejszanie oddziaływania energetyki na zbiorniki wodne — wymienia Anna Mańkowska, główny specjalista ds. zrównoważonego rozwoju w departamencie obsługi środowiskowo-prawnej grupy Energa.
Aby nie stracić kontaktu z branżową czołówką, grupa musi podążać za trendami w sektorze energetyki. — Kluczem jest tak często dziś powtarzany zrównoważony rozwój, który objawia się lepszą efektywnością wykorzystania zasobów i powszechnym czerpaniu ze źródeł odnawialnych. Z biegiem lat w tym sektorze coraz bardziej zwiększa się rola odbiorcy i wszystko idzie w kierunku energetyki obywatelskiej — mówi Mirosław Matusewicz, główny specjalista od innowacji w spółce Energa Operator.
Grupa ma na koncie wiele działań CSR, ale szefostwo już stawia wyzwania na kolejne lata. Celem jest m.in. większa integracja źródeł rozproszonych (głównie OZE) z siecią i dalsza optymalizacja wykorzystania energii, zwłaszcza w szczycie wykorzystania. Obecnie udział źródeł odnawialnych w produkcji wynosi 36 proc. W grupie znajduje się m.in. pionierska pod względem zagospodarowania biomasy pochodzenia roślinnego elektrownia w Ostrołęce. Tu umiejscowione jest największe w kraju urządzenie przystosowane do spalania biomasy — kocioł o mocy 35 MW. Energa coraz bardziej stawia także na energię wiatrową. W lipcu przejęła dwie kolejne wiatrowe farmy.
Inwestorzy wiedzą, MSP — nie
Przedsiębiorcy, którzy stale realizują przedsięwzięcia w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, są skupieni w Respect Indeksie — giełdowej grupie firm, w skład której wchodzi obecnie 20 spółek. Jak do niej trafić, mówił podczas konferencji Tomasz Wiśniewski, przewodniczący Komitetu Indeksów Giełdowych przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
— Nie jest tak, że firma wchodzi do tego grona i już w nim zostanie. Spółki wciąż muszą pracować nad działaniami społecznie odpowiedzialnymi. Nie trzeba ich do tego zachęcać, bo same widzą, że to się opłaca. Jak wskazują badania, zyskują w oczach inwestorów, którzy traktują je jako podmioty o obniżonym poziomie ryzyka, a tym samymo zwiększonej aktywności inwestycyjnej — podkreślał Tomasz Wiśniewski.
Wciąż jest wiele do zrobienia, jeśli chodzi o świadomość CSR wśród mniejszych firm. — Pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” zna zaledwie co trzeci przedsiębiorca z sektora MSP. Ale wielu źle interpretuje ten termin. Wyraźnie widać, że wciąż zbyt mało jest promocji i spotkań dotyczących CSR — podkreśla Małgorzata Jelińska, główna specjalistka z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
O ile w dużych przedsiębiorstwach działających na międzynarodowych rynkach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, rozumiane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią i kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa, drugą edycję cyklu konferencji Akademii CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Najbliższe konferencje odbędą się w Warszawie i Wrocławiu. Więcej informacji: www.konferencje.pb.pl.