Czytasz dzięki

Eksperci do zadań specjalnych

Rozmawiała: Beata Tomaszkiewicz, Partner publikacji: BNP Paribas Wealth Management
opublikowano: 12-07-2020, 22:00

W ramach Wealth Management chcemy ułatwiać klientom zarządzanie nie tylko majątkiem osobistym, ale również firmowym — mówi Wojciech Fedoruk, starszy ekspert ds. planowania majątkowego w BNP Paribas Wealth Management.

Czym jest usługa wealth planning w ramach Wealth Management?

To podatkowe i prawne wsparcie klientów w sprawach dotyczących ich prywatnego majątku czy sytuacji osobistych oraz kwestii wpływu prowadzonego biznesu lub uprawianego zawodu na majątek prywatny

Jak taka usługa funkcjonuje w praktyce?

Jej zakres jest bardzo szeroki. Pytania klientów można w zasadzie podzielić na cztery grupy. Pierwsza dotyczy inwestycji w instytucjach finansowych zarządzających aktywami klientów — np. jak prawidłowo rozliczyć dochód z zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub certyfikatów inwestycyjnych, czy i jak można rozliczyć stratę poniesioną za granicą itp. Te pytania są uzasadnione, bo choć oferta produktowa banków w różnych krajach może być podobna, to już systemy podatkowe są kompletnie różne. Każdy kraj ma inne zasady rozliczania dla własnych podatników, a inne dla inwestorów z zagranicznych rynków. Druga grupa problemów dotyczy szeroko pojętych aktywów międzynarodowych — np. nieruchomości. Nasi klienci często posiadają albo chcą nabyć nieruchomości za granicą. Pytają o zagadnienia prawne dotyczące zakupu oraz podatkowe związane choćby z najmem. Interesuje ich także rozliczenie takich inwestycji w kraju i za granicą, bo w tym przypadku trzeba dbać o zgodność z dwoma porządkami prawnymi. Kolejny pakiet pytań z tej grupy dotyczy darowizn — np. dla dziecka czy rodzeństwa rezydującego stale za granicą. Od takiej darowizny nie płacimy podatku w Polsce, ale w innym kraju może się on pojawić. A rozbieżność takich stawek jest gigantyczna. We Francji np. stawka podatkowa od darowizny pomiędzy rodzeństwem wynosi nawet 45 proc. jej wartości.

Więcej na temat Wealth Management na stronie BNP Paribas>>> 

Trzecia grupa pytań dotyczy pewnie przepływów kapitału w rodzinie — darowizn, rozdzielności majątkowej?

Tak, a czwarta sukcesji i spadków. I ostatnio rzeczywiście najwięcej pytań dotyczy szeregu spraw rodzinnych. Wielu klientów Wealth Management zainteresowało się planowaniem awaryjnym. Nie tylko z powodu COVID-19, ale też ze względu na rosnącą świadomość i dojrzałość klientów, którzy zastanawiają się, komu i w jaki sposób przekazać swoje przedsiębiorstwo i w ten sposób zadbać o dalsze sprawne funkcjonowanie dorobku ich życia.

Jakie są największe wyzwania dla ekspertów o pana specjalizacji?

Wyzwaniem jest to, że często klienci oczekują od nas, byśmy wykroczyli poza zagadnienia prawno-podatkowe, w których czujemy się swobodnie. Chcą pomocy w naprawdę trudnych sprawach — ostatnio od jednego z nich dostałem np. pytanie, którą z dwóch córek ma zrobić sukcesorką swojego biznesu.

Współpracujecie w związku z tym z doradcami innych specjalizacji — np. psychologami biznesu?

Tak, zdarza się, choć nie to jest clue wsparcia, które oferujemy i nie na tym się skupiamy. Jeśli pytania wykraczają poza nasze kompetencje — bo np. wymagają eksperta z dziedziny psychologii — to możemy po prostu takich polecić. Nie gwarantujemy jednak, że ich porada będzie darmowa, a taki doradca nie dzieli się z nami prowizją ani odpowiedzialnością. Natomiast nasza usługa planowania majątkowego jest bezpłatna.

Przedsiębiorcy często skarżą się na niestabilność prawa. Czy jest to także problem dla klientów Wealth Management?

Rzeczywiście, w Polsce prawo często się zmienia, a klienci są tym zaskakiwani. Nie ma szansy, aby osoba, która na co dzień nie zajmuje się analizą przepisów, zdołała za tym nadążyć. Dlatego znaczna część pytań dotyczy właśnie tych zagadnień. W ubiegłym roku została np. wprowadzona danina solidarnościowa. To podatek od osób najbogatszych, o dochodach powyżej 1 mln zł. Pierwszy raz trzeba go było zapłacić w tym roku. Część klientów o tym zapomniała, część miała w ostatniej chwili wiele szczegółowych pytań dotyczących choćby tego, czy do takiego dochodu wliczają się pewne ulgi czy też nie.

Bardzo często zdarza się również, że klienci nie są świadomi tego, że pewne rozwiązania ich dotyczą. Dlatego to my, jako eksperci, musimy reagować pierwsi. Robimy to albo przez ogólną kampanię informacyjną, albo przez wyodrębnienie grupy osób, których zmiany będą dotyczyły i dotarcie bezpośrednio do nich. Tak było właśnie w przypadku daniny.

W tym miesiącu premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie do końca roku CIT-u estońskiego. To kolejna nowość.

Polega na braku opodatkowania spółek kapitałowych do momentu, w którym dochody przeznaczane są na inwestycje — zakup nieruchomości, maszyn itp. Na razie jeszcze nawet nie ma projektu ustawy, ale my już dziś musimy poznać ten mechanizm. Jeśli teraz, zanim wejdą nowe przepisy, klient zwróci się z pytaniem, w jakiej formie ma założyć nowy biznes, to muszę wiedzieć, jak mu doradzić i wspomnieć, że wprowadzenie CIT-u estońskiego może bardzo uatrakcyjnić działanie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Czy pandemia wywołała jakąś nową falę pytań wśród waszych klientów?

O tarcze antykryzysowe i możliwość pozyskania wsparcia finansowego. Gdy klienci BNP Paribas Wealth Management zaczęli wypełniać formularze o wsparcie z tarczy PFR, pojawiło się tysiące pytań. Dlatego natychmiast, w ramach Wealth Management, powołaliśmy centrum kompetencji, w którym odpowiadaliśmy na pytania dotyczące oferty PFR i wszelkich pozostałych działań wsparciowych. To był strzał w dziesiątkę. Równocześnie takie działanie wpisuje się w naszą strategię, która skupia się nie tylko na zarządzaniu finansami osobistymi. Chcemy ułatwiać klientom zarządzanie całym majątkiem, również firmowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiała: Beata Tomaszkiewicz, Partner publikacji: BNP Paribas Wealth Management

Polecane