Eksport i modernizacja na trudny czas

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 07-07-2009, 00:00

Sposobem na kryzys w branży klimatyzacyjnej jest eksport. Ale nie tylko — w Polsce nadal dużo się buduje i jest sporo do zmodernizowania.

Branża wentylacyjna i klimatyzacyjna szuka sposobów na spadek popytu

Sposobem na kryzys w branży klimatyzacyjnej jest eksport. Ale nie tylko — w Polsce nadal dużo się buduje i jest sporo do zmodernizowania.

Popyt na produkty i usługi klimatyzacyjno-wentylacyjne jest ściśle związany z budownictwem. Gdy przedsiębiorcy wstrzymują budowę mieszkań, biur i centrów handlowych, spada zapotrzebowanie na materiały wykończeniowe.

— Nie brakuje planów ani rozpoczętych inwestycji budowlanych. Ale pojawiają się problemy, gdy — z powodu braku finansowania — wstrzymywane są projekty będące w trakcie realizacji — uważa Radosław Jarczyński, dyrektor generalny Klimat Solec.

— Wielu deweloperów nadal notuje popyt na swoje usługi, choć jego skala nie jest taka, jakiej oczekiwano. Tę sytuację spowodowało głównie wstrzymanie akcji kredytowej przez banki. Firmy nie mają pieniędzy na realizację zaplanowanych inwestycji, których zakończenie wpływa na sytuację całej branży budowlanej — potwierdza Marek Perendyk, prezes CentrumKlima.

Nowe rynki zbytu

Trwające od 2008 r. spowolnienie w tej branży przejawia się głównie zmniejszaniem zamówień z rynku wewnętrznego. Zdaniem specjalistów, asem w rękawie polskich firm specjalizujących się w dostarczaniu produktów i rozwiązań klimatyzacyjno-wentylacyjnych są niższe koszty pracy, którymi konkurują z firmami zagranicznymi. W obecnej sytuacji sprawdza się też stara zasada, że warto inwestować w nowoczesny sprzęt i rozwój.

— Zarówno sygnały płynące od klientów o tańszych kosztach pracy w Polsce, jak i rosnące zapotrzebowanie zagranicznych odbiorców na nasz asortyment, pozwalają nam uznać nasze produkty i usługi za konkurencyjne — uważa Marek Perendyk.

Podczas kryzysu ważna jest elastyczność i umiejętność dostosowania działalności do zmieniających się warunków ekonomicznych.

— Staramy się zmniejszać koszty i znacznie ograniczamy wydatki. Konsekwentnie inwestujemy jednak w unowocześnianie parku maszynowego. Dzięki temu zwiększyliśmy wydajność przy zachowaniu niskich kosztów pracy. Znaczną część produkcji przeznaczamy na eksport na rynki krajów Unii Europejskiej. Osiągamy marże o około 50 proc. wyższe niż w przypadku oferty kierowanej do krajowych odbiorców — mówi Marek Perendyk.

Za rok będzie lepiej

Jak wynika z analiz Domu Maklerskiego BOŚ, polska branża budowlana reprezentuje ponad połowę rynku wschodnio-europejskiego. Ale mimo znacznych inwestycji w rozwój tego sektora, tylko 16 proc. budynków mieszkaniowych i komercyjnych w Polsce liczy mniej niż 20 lat.

— Znaczące w porównaniu z Europą Zachodnią zaległości Polski w rozwoju i modernizacji infrastruktury i mieszkalnictwa wpłyną na rozwój krajowej branży budowlanej mimo spowolnienia gospodarczego — prognozuje Marek Perendyk.

Dodaje, że wśród środkowoeuropejskich rynków HVAC (heating, ventilation, air conditioning) polski jest najbardziej rozwinięty. Polska jest także drugim producentem urządzeń i elementów instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnych w regionie.

Niestety, większość budynków mieszkalnych w na-szym kraju ma przestarzałe lub wadliwie działające systemy albo nie posiada ich wcale. To potencjalna grupa docelowa producentów nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań wentylacyjnych. Zwłaszcza w perspektywie narzucanych przez Unię Europejską wymagań dotyczących budownictwa energooszczędnego.

— Ze światowych rynków dochodzą sprzeczne informacje na temat czasu trwania kryzysu, jego skali i skutków. Dlatego trudno prognozować, w którą stronę firmy z branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej powinny kierować swoje zainteresowanie: w wyposażenie dla obiektów handlowych, przemysłowych czy też po-średnio w projekty infrastrukturalne — uważa Radosław Jarczyński.

Jak szacuje Marek Peren- dyk, polepszenie koniunktury na rynku wewnętrznym powinno nastąpić na przełomie III i IV kwartałów 2010 r. Czynnikiem wpływającym na wzrost branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej nie tylko w Polsce, ale też w Europie, jest tendencja budowania nowych obiektów, zarówno domów, mieszkań, jak i obiektów komercyjnych — centrów handlowych, magazynów i biurowców — o coraz wyższym standardzie wykonania.

50-80

proc. Tyle ciepła zużywanego na podgrzewanie powietrza wentylacyjnego można zaoszczędzić dzięki wymiennikom ciepła.

5

proc. Tyle budynków mieszkalnych w Polsce wyposażonych jest w systemy odzyskiwania ciepła.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu