Electrolux wykłada kolejne miliony

Szwedzki koncern chce zainwestować w tym i przyszłym roku w fabryki AGD w Polsce 50 mln zł. Najwięcej w Zabrzu

W połowie zeszłego roku Electrolux kupił od grupy Broan-NuTone firmę Best, polskiego producenta okapów kuchennych. Ma ona dwie fabryki — w Cerreto d’Esi w środkowych Włoszech oraz w Zabrzu w woj. śląskim (zatrudnia w nich 450 osób). I właśnie ten drugi zakład ma być głównym beneficjentem inwestycji Electroluksa w Polsce w najbliższych latach. Koncern zamierza przeznaczyć na podniesienie zdolności wytwórczych firmy około 30 mln zł.

WIERNY MENEDŻER:
Zobacz więcej

WIERNY MENEDŻER:

Adam Cich jest związany z Electroluksem od 22 lat. Na fotel dyrektora generalnego na region awansował prawie trzy lata temu. Od połowy 2017 r. jest również prezesem CECED Polska. Fot. ARC

Moce w górę…

— Chcemy zwiększyć liczbę linii produkcyjnych z obecnych pięciu do ośmiu, może dziewięciu. To ma zwiększyć moce produkcyjne fabryki, począwszy od 2020 r. o 50-60 proc. — mówi Adam Cich, dyrektor generalny Electroluksa w Europie Wschodniej i Centralnej Azji.

Pierwsze okapy z logo Electroluksa z zabrzańskiej fabryki firmy Best mają trafić na rynek w drugiej połowie roku. Sprzedawane będą zarówno w Polsce, jak też za granicą. Docelowo wszystkie produkty z fabryki mają być oferowane z logo skandynawskiego koncernu.

— Już wkrótce zaoferujemy klientom pełne wyposażenie kuchni, i to w różnych standardach cenowych — deklaruje Adam Cich.

Pozostałe 20 mln zł, które Electrolux planuje wyłożyć w Polsce, powinno trafić do jego fabryki w Siewierzu, gdzie produkowane są suszarki do odzieży, oraz w Żarowie, w której powstają zmywarki. W pierwszej planowana jest zmiana technologii. W miejsce suszarek wykorzystujących gaz techniczny produkowane będą urządzenia bazujące na bardziej przyjaznym dla środowiska propanie. Inwestycja będzie wymagać około 3,5 mln EUR. W drugiej zakłada się zwiększenie o około 10 proc. zdolności produkcyjnych. Adam Cich szacuje, że w zeszłym roku produkcja firmy w Polsce wzrosła o kilka procent. Z taśm pięciu fabryk koncernu nad Wisłą zjechało 5,8 mln sztuk dużego sprzętu AGD (trzy lata wcześniej 4,1 mln). Włączenie fabryki Best do grupy oznacza, że w tym roku produkcja może przekroczyć 6 mln sztuk.

…sprzedaż również

Ponad 70 proc. produkowanego w Polsce sprzętu trafia za granicę. Z informacji zebranych przez branżowy związek CECED Polska wynika, że w zeszłym roku krajowi producenci sprzedali do sklepów w Polsce niespełna 5,97 mln sztuk tzw. dużego AGD, czyli tylko o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej (5,81 mln sztuk). Wzrost wartości sprzedaży, według tych samych danych, nie sięgnął nawet 0,4 proc. (5,7 mld zł wobec 5,68 mld zł rok wcześniej). Przedstawiciele firm twierdzą jednak, że faktyczną sytuację w branży pokazuje handel detaliczny, a nie hurtowy. Wynikać ma to m.in. stąd, że duże sieci handlowe pod koniec roku nie zwiększają stanów magazynowych, aby pokazać lepsze wyniki finansowe.

Dane dotyczące wolumenu i wartości sprzedaży w detalu mają być znacznie lepsze niż obejmujące hurt (szczegółów żaden z producentów nie ujawnia, zasłaniając się poufnością informacji). Zdaniem szefa Electroluksa na Europę Wschodnią i Centralną, cały polski rynek urósł w 2017 r. ok. 4-5 proc. i był to wzrost porównywalny z notowanym w latach poprzednich. Podobnie jak przedstawiciele innych producentów AGD w Polsce, również Adam Cich twierdzi, że w zeszłym roku na sytuację sektora w żaden sposób nie wpłynął rządowy program 500+.

— Ten wpływ widzieliśmy tylko na samym początku jego funkcjonowania, czyli w połowie 2016 r. Być może dlatego, że wypłaty były wtedy skumulowane. W kolejnych miesiącach sprzedaż AGD wróciła do poprzedniego poziomu, a w zeszłym roku efektu programu 500+ nie było w ogóle. Nauczeni tym doświadczeniem z ostrożnością pochodzimy do mającego ruszyć programu Mieszkanie+. Nie robimy sobie specjalnych nadziei na to, że ożywi on sprzedaż AGD — mówi szef Electroluksa na nasz region.

Electrolux wszedł do Polski i uruchomił w Warszawie pierwsze biuro handlowe, z którego zarządza 30 krajami Europy Wschodniej i Azji Centralnej, w 1992 r. Potem zbudował za ponad 400 mln EUR cztery zakłady produkcyjne (oprócz wspomnianych ma też fabrykę pralek w Oławie oraz kuchenek w Świdnicy). Zatrudnia w nich ponad 4 tys. osób. Koncern ma u nas również kilka centrów — finansowe w Krakowie, logistyczne w Oławie i magazyn w Pruszkowie. Łącznie w Polsce w Electroluksie pracuje ponad 5,5 tys. osób.

Inwestycje branży AGD

W sierpniu zeszłego roku firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego otworzyła we Wrocławiu dwie fabryki AGD, w które zainwestowała około 500 mln zł. Miesiąc później Amica uruchomiła we Wronkach pod Poznaniem największy w kraju magazyn wysokiego składowania. Jego budowa kosztowała 57 mln zł. Kolejne kilkadziesiąt millionów złotych spółka przeznaczyła na zwiększenie mocy produkcyjnych. Whirlpool, który od niedawna jest także właścicielem grupy Indesit, miał zamiar wydać w latach 2015-18 w okolicy Łodzi i Wrocławia 293 mln EUR.

Niemiecki koncern Miele rozpoczął w zeszłym roku inwestycję w fabrykę w Polsce. Do 2020 r. ma zamiar zainwestować 50 mln EUR. N iemiecka firma Schnee planuje postawić w Sieradzu, w podstrefie Łódzkiej SSE, wartą 60 mln zł fabrykę koszy do 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Electrolux wykłada kolejne miliony