Elektrim zarobił 3,4 mld zł

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 07-11-2000, 00:00

Elektrim zarobił 3,4 mld zł

Dzięki zaksięgowaniu — inaczej niż zwykle — przychodów finansowych, związanych z zamknięciem sprzedaży udziałów w Elektrim Telekomunikacja dla Vivendi, Elektrimowi udało się uniknąć straty w III kwartale 2000 roku.

Po reklasyfikacji, czyli przeksięgowaniu, przychodów finansowych wysokości 4971,8 mln zł, pochodzących ze sprzedaży 49 proc. udziałów w spółce Elektrim Telekomunikacja na rzecz Vivendi, okazało się, że warszawska spółka zarobiła ponad 3,4 mld zł. Zyski Elektrimu z tej transakcji były dotychczas zaksięgowane jako przychody przyszłych okresów, a obecnie zostały zaliczone do kapitałów za pośrednictwem rachunku zysków i strat. Gdyby nie dokonano tej operacji, to III kwartał tego roku Elektrim zakończyłby stratą netto sięgającą prawie 19,6 mln zł, przy przychodach około 58,5 mln zł.

— Jest to zabieg księgowy, dzięki któremu spółce łatwiej będzie ubiegać się o kredyty. Natomiast nie powinno to mieć większego wpływu na wycenę rynkową spółki. Elektrim wyceniany jest jako suma części składowych holdingu, a wyniki za III kwartał tego roku samej spółki raczej nie zaważą na dalszych jej notowaniach — mówi Sławomir Gajewski, doradca inwestycyjny Credit Suisse AM.

Mimo straty netto w III kwartale, jaką odnotowano przed reklasyfikacją, pozytywnie należy odbierać wyraźną redukcję kosztów finansowych. Spadły one o blisko 90 proc. w porównaniu z tym samym okresem 1999 roku. Jest to przede wszystkim rezultat umocnienia się złotego względem euro. Dzięki temu zmniejszyły się koszty obsługi zadłużenia z tytułu obligacji zamiennych, denominowanych w euro.

— Niższe koszty finansowe są rezultatem czynników zewnętrznych, a więc niezależnych od samej spółki. Wydaje się, że nieco niższe mogły być natomiast koszty operacyjne, administracyjne oraz zarządu. Na nie spółka miała duży wpływ — ocenia Sławomir Gajewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane