Elektryczny motoszybowiec dwóch Politechnik

MEJ
opublikowano: 2015-05-07 07:00

Konstruktorzy i badacze z Politechnik - Warszawskiej i Rzeszowskiej opracowali pionierski w Polsce i jeden z niewielu na świecie motoszybowiec dwumiejscowy z napędem elektrycznym AOS-71. Wystawiony w kwietniu br. na AERO Friedrichshafen 2015 wzbudził wielkie zainteresowanie i są już chętni do jego dystrybucji.

AOS-71 na AERO Friedrichshafen 2015
PW

AERO Friedrichshafen to największe w Europie targi General Aviation i zarazem największa impreza konferencyjna poświęcona temu segmentowi lotnictwa cywilnego. Na obecnej 23 edycji targów AERO Friedrichshafen 2015zaprezentowało swoje konstrukcje 630 wystawców z 35 krajów, rozlokowanych w 11 halach wystawienniczych o łącznej powierzchni 85 tys. m kw.

Mimo ogromnej konkurencji polski motoszybowiec z napędem elektrycznym AOS-71 wzbudził wielkie zainteresowanie. Jest to konstrukcja dwumiejscowa, z miejscami obok siebie i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW zasilanym poprzez przekładnię. Silnik jest umieszczony na wysięgniku, chowanym w trakcie lotu na grzbiet kadłuba. Maksymalna prędkość motoszybowca wynosi 25 km/h. Cała maszyna jest lekka, waży tylko ok. 350 kg.

AOS-71 przeznaczony jest do podstawowego szkolenia pilotów, nauki podstaw akrobacji, startów w zawodach motoszybowców, do lotów rekreacyjnych i pasażerskich. Może pełnić także funkcje użytkowe, jako np. tania platforma patrolowa dla służb leśnych i pożarnictwa.

Motoszybowiec został opracowany w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna", finansowanego poprzez  Narodowe Centrum Badań i Rozwoju grantem w wysokości 10,5 mln zł. W projekcie uczestniczyło łącznie 60 specjalistów, konstruktorów, studentów i badaczy z Politechnik - Warszawskiej i Rzeszowskiej, zaś głównym konstruktorem jest mgr inż. Wojciech Frączek z Politechniki Warszawskiej. Prototyp motoszybowca został oblatany w styczniu 2013 roku.