Nowe akcje stacji TV4 mają objąć dotychczasowi akcjonariusze, a nie jak przewidywano — zewnętrzny inwestor. Środki z emisji zostaną przeznaczone na bieżącą działalność spółki. Operacja ma się zakończyć do końca roku.
Polskie Media, właściciel stacji telewizyjnej TV4, podwyższą kapitał akcyjny o 15 mln zł (nie jak wcześniej podawaliśmy o ponad 30 mln zł). Czerwcowe WZA podjęło decyzję o dodatkowej emisji akcji, skierowanej do obecnych akcjonariuszy spółki. Dominującym akcjonariuszem Polskich Mediów jest spółka Trans Media. To właśnie ta firma uważana jest obecnie za głównego kandydata do objęcia nowych walorów PM. Przedstawiciele rynku przypuszczali wcześniej, że nowe akcje mogą trafić do inwestora branżowego.
— Otrzymaliśmy propozycję objęcia emisji. Cały czas ją rozważamy — mówi Andrzej Kuchar, prezes spółki Trans Media i przewodniczący RN Polskich Mediów.
Transakcja ma zostać zamknięta do końca roku. Jeżeli żaden z akcjonariuszy nie wyrazi chęci nabycia akcji, Polskie Media będą szukać inwestora zewnętrznego, ale na to się raczej nie zanosi.
Zygmunt Solorz, właściciel Polsatu — stacji zaprzyjaźnionej z TV4 — mówił niedawno na łamach „PB” o konieczności jej dofinansowania.
Emisja podniesie kapitał Polskich Mediów do 80 mln zł.
— Pieniądze zostaną przeznaczone na bieżącą działalność TV4 — mówi Mariusz Walkiewicz, wiceprezes Polskich Mediów.
Na co dokładnie — nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że zarząd PM nie jest zadowolony z pozycji, którą TV4 zajmuje na rynku telewizyjnym.
— Moim zdaniem, mogłaby być lepsza — dodaje Mariusz Walkiewicz.
Według AGB Polska, TV4 ma 3,7 proc. udziałów w rynku telewizyjnym, co daje jej szóste miejsce w kraju, i 3,64 proc. udziałów w rynku reklam telewizyjnych (piąte miejsce).
Przedstawiciele domów mediowych pozytywnie oceniają TV4 jako nośnik reklamowy.
— TV4 uzupełnia ofertę Polsatu. Co ważne — swoją widownię sprzedaje po atrakcyjnej cenie — mówi Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD Poland.
Stacja ma spory potencjał, ale wymaga długofalowych inwestycji.
— Tu problemem może być struktura akcjonariatu. Polsat, który ma decydujący wpływ na politykę stacji, chce inwestować w TV4. Należy jednak pamiętać że część akcji należy do TVN, która raczej nie jest zainteresowana rozwijaniem konkurencji dla TVN Siedem — podsumowuje Jakub Bierzyński.