Energa stawia na zielony CSR

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2012-11-12 00:00

Strategie: Firmy powinny informować o rodzajach ryzyka związanych ze swoimi branżami. Zwłaszcza te, które mają wpływ na środowisko

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli CSR) zdobywa coraz większą popularność — firmy decydują się na tę strategię biznesową nie tylko ze względów wizerunkowych. Badania wskazują, że przedsiębiorcy widzą w CSR metodę na zwiększenie motywacji pracowników i coraz większe przychody. Jest też inny aspekt - działania odpowiedzialne społecznie dla wielu firm stały się wręcz standardem.

Tak jest w grupie Energa, która organizuje działania CSR na rzecz m.in. środowiska, społeczności lokalnej i pracowników. Grupa współorganizowała olsztyńską konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu.

— Dziś świat szuka tanich i czystych technologii produkcji energii elektrycznej oraz rozwiązań, które dadzą niezawodność sieci. Obecne trudne czasy to wbrew pozorem dobra okazja dla rozwiązań odpowiedzialnego biznesu — uważa Mirosław Bieliński, prezes zarządu grupy Energa.

Krajowi pionierzy

Grupa dostarcza prąd do mieszkań ponad 7 mln Polaków oraz do 200 tys. firm. To wiąże się z dużą odpowiedzialnością związaną z infrastrukturą energetyczną — i grupa zdaje sobie z tego sprawę. W ramach inicjatywy „Energa dla Ciebie” uruchomiła program „Planeta Energii”, który propaguje wiedzę o energii elektrycznej — m.in. przez lekcje, konkursy i wizyty w wielu miastach.

Udział zielonej energii w całkowitej produkcji grupy to już prawie 30 proc. Jeśli chodzi o odnawialne źródła energii (OZE), największy udział mają elektrownie wodne — ponad 21 proc. Druga w kolejności jest biomasa (6 proc.).

Znajdująca się w grupie Energi elektrownia w Ostrołęce jest pionierska, jeśli chodzi o zagospodarowanie biomasy pochodzenia roślinnego. Ma m.in. największe w kraju urządzenie przystosowane do spalania biomasy — kocioł o mocy 35 MW. Grupa jest aktywna, także jeśli chodzi o energię wiatrową — do sieci Energa-Operator przyłączonych jest 248 farm tego typu.

Biznes dla środowiska

Grupa planuje wprowadzanie kolejnych projektów, które ograniczenią uciążliwości infrastruktury dla środowiska.

— Chodzi o działania związane z poprawą efektywności energetycznej w projekcie AMI i ograniczanie strat sieciowych, co prowadzi do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze wytwarzania — mówi Zbigniew Szprengiel, dyrektor departamentu zarządzania majątkiem sieciowym Energa-Operator. Energa podejmuje wiele działań na rzecz ochrony przyrody — m.in. prowadzi „Fundusz dla przyrody” wspomagający ochronę wybranych gatunków zwierząt, akcję „Dbaj o bociany” i pierwszy w Europie projekt „Energetyczni Obrączkarze”.

CSR-owe praktyki obejmują także strukturę organizacyjną grupy. Jedną z ciekawych inicjatyw jest Baza Wiedzy, która pozwala na przechowywanie i zarządzanie informacjami w całej grupie. — System obejmuje zdobywanie i dzielenie się wiedzą, by każdy pracownik grupy w dowolnej spółce miał dostęp do zgromadzonej wiedzy organizacyjnej i mógł z niej korzystać. Baza jest wciąż rozbudowywana i uaktualniana — mówi Maria Stępniewska, dyrektor departamentu organizacji w Energa Centrum Usług Wspólnych.

Nie tylko dla dużych

Społeczna odpowiedzialność stała się terminem modnym — w efekcie coraz częściej tego typu działaniami interesują się także mniejsze firmy. — CSR kojarzy się z domeną dużych firm, ale nie mają one wyłączności na praktyki w tej dziedzinie. To szansa dla firm sektora MSP, które sięgając po sprawdzone rozwiązania, mogą wyróżnić się, stać się pożądanym partnerem w biznesie i wykorzystać nowe możliwości na rynku — zwraca uwagę Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.

Konferencje „PB” poświęcone CSR

O ile w dużych przedsiębiorstwach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią, z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić redakcja, „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa, cykl konferencji „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”.

Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Więcej informacji i rejestracja: www.konferencje.pb.pl.