Energię będziesz mógł kupić bezpośrednio

Magdalena Laskowska
13-06-2007, 00:00

Telefon komórkowy od Avona to dopiero początek. Firmy sprzedaży bezpośredniej wezmą się do gazu i prądu.

Telefon komórkowy od Avona to dopiero początek. Firmy sprzedaży bezpośredniej wezmą się do gazu i prądu.

Usługi telekomunikacyjne, w które niedawno wszedł Avon, mają szansę rozruszać sprzedaż bezpośrednią w Polsce. I nie tylko one. Na razie w tym kanale dystrybucji królują kosmetyki. Ich udział systematycznie się zmniejsza —z 95 proc. w 2002 r. do 85 proc. w 2005 r. i 78 proc. w 2006 r. Na dalszych miejscach są artykuły AGD, odżywki i biżuteria.

Nowe usługi

Usługi telekomunikacyjne miały w ubiegłym roku 0,1-procentowy udział. Dzięki wirtualnemu operatorowi myAvon w tym ma być lepiej.

— W 2007 r. liczymy na 1- -1,5-procentowy udział usług telekomunikacyjnych — mówi Mirosław Luboń, szef Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB).

Następne mają być gaz i energia elektryczna. W Europie Zachodniej od kilku lat ich sprzedaż rozwija się w bezpośrednim kanale dystrybucji najprężniej i zapewnia już około 5 proc. obrotów. W Polsce może być podobnie.

— Wszystko zależy od deregulacji sprzedaży prądu i gazu. Jeśli konsultanci pojawią się w naszych domach z atrakcyjnymi cenami usług, klientów na pewno nie zabraknie — zapewnia Mirosław Luboń.

I dodaje, że gazownictwo oraz energetyka są zdominowane przez monopolistów, więc udział tych usług w sprzedaży bezpośredniej będzie kilkuprocentowy.

Zawinił Avon

Nowe usługi dodadzą branży wigoru. Choć polska gospodarka rozwijała się w roku ubiegłym w tempie ponad 6-procentowym, obroty firm sprzedaży bezpośredniej wzrosły tylko o 2 proc. To wina lidera rynku — Avon Cosmetics Polska (z udziałem 40 proc.), który zaliczył 5-procentowy spadek sprzedaży (do 800 mln zł).

— Spadek wynikał z zamierzonych zmian restrukturyzacyjnych w firmie i portfolio produktowym. Zmniejszyliśmy liczbę dostępnych produktów i poprawiliśmy ich wygląd. Zmiany zmierzają do poprawy obsługi i zwiększenia efektywności pracy konsultantek — wyjaśnia Monika Gołębiowska z Avon Cosmetics Polska.

Obiecuje poprawę.

— Rok zakończymy kil- kuprocentowym wzrostem — mówi Monika Gołębiowska.

Największy rywal Avonu — Oriflame — poprawił obroty o 10 proc., do 180 mln zł. Ale do lidera mu daleko.

— Nie wyznaczamy konsultantom celów sprzedażowych. Dla wielu to dodatkowe źródło dochodu — wyjaśnia Edyta Kurek, dyrektor generalny Oriflame Poland.

Mimo wieloletniego wzrostu sprzedaż bezpośrednia jest niszowym kanałem dystrybucji — przechodzi przez nią tylko 0,5 proc. sprzedaży w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Laskowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Energię będziesz mógł kupić bezpośrednio