Enter Air pożycza z PFR 287 mln zł

opublikowano: 21-01-2021, 16:23

Największy czarterowy przewoźnik skorzysta z tarczy. Pieniądze przeznaczy na bieżącą działalność.

287 mln zł pożyczki płynnościowej z Polskiego Funduszu Rozwoju ma otrzymać giełdowy Enter Air. Podpisanie umowy planowane jest do końca stycznia, a uruchomienie pożyczki w lutym. Po podaniu tej informacji kurs spółki, który w ciągu dnia spadł poniżej 39,5 zł z otwarcia, odbił do 40,5 zł, zakończył jednak dzień na poziomie 38,2 zł.

Łatwo nie było
Łatwo nie było
Enter Air, w którym członkiem zarządu jest Grzegorz Polaniecki, po trzech kwartałach 2020 r. miał prawie 80 mln zł straty brutto, a cały rok też zakończył na minusie. Pożyczkę z PFR przeznaczy na bieżącą działalność.
Marek Wiśniewski

- Otrzymane pieniądze przeznaczymy na wsparcie bieżącej płynności. Dzięki nim będziemy mogli bez obaw zająć się przygotowaniami do sezonu letniego oraz realizacją programu handlowego w najbliższych miesiącach. Widzimy duże zainteresowanie wyjazdami w nadchodzącym sezonie i jesteśmy przygotowani operacyjnie i sprzętowo na szybki powrót do normalnego latania – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

W ubiegłym roku spółka wykorzystała mniej niż 30 proc. swoich możliwości.

- Niestety, tak jak cała branża, ponieśliśmy duże straty i musieliśmy wystąpić o pomoc publiczną – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Po trzech kwartałach 2020 r. spółka miała 416,9 mln zł przychodów wobec 1,3 mld zł rok wcześniej oraz 76,6 mln zł straty brutto z działalności operacyjnej, podczas gdy rok wcześniej było to 230,9 mln zł na plusie.

Kwota, którą pożyczy Enter Air, jest jedną z najwyższych przyznanych przez PFR, ale prawie ośmiokrotnie mniejsza od sumy, którą otrzyma LOT (1,8 mld zł pożyczki, z czego 900 mln zł zostało wypłacone pod koniec ubiegłego roku, oraz podniesienie kapitału o 1,1 mld zł).

Enter Air ma 24 boeingi (22 737-800 i dwa 737 MAX 8). LOT ma 28 boeingów (15 dreamlinerów, pięć 737 MAX 8, siedem 737-800 i jeden 737-700), 37 embraerów różnych typów i 12 bombardierów.

W 2019 r. narodowa linia przewiozła rekordowe 10 mln pasażerów i miała 7,4 mld zł przychodu oraz 68,9 mln zł zysku netto. Enter Air miał w 2019 r. 1,6 mld zł przychodów i 168,5 mln zł zysku netto. Tylko w Polsce (działa również za granicą) przewiózł 2,5 mln pasażerów.

Więcej od Enter Air pożyczy także JSW (1,2 mld zł), a mniej np. Exact Systems (outsourcing kontroli jakości) – 22,5 mln zł, sieć sklepów InterSport (25 mln zł), JSW Koks (25 mln zł), Krosno Glass (26,4 mln zł) czy Międzynarodowe Targi Poznańskie (40 mln zł).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane