ES-System idzie śmielej w świat

opublikowano: 19-11-2019, 22:00

Krakowski producent oświetlenia planuje wzrost sprzedaży zagranicznej, głównie na rynki Unii Europejskiej

Eksport spółki ES-System rośnie znacznie szybciej niż sprzedaż w Polsce.

KU WYJŚCIU Z GPW:
KU WYJŚCIU Z GPW:
Kierowany przez Rafała Gawrylaka ES-System może wkrótce opuścić GPW. Stanie się tak, jeśli Norwegowie przejmą nad nim kontrolę.
Fot. Marek Wiśniewski

— Od stycznia do września nasza sprzedaż zagraniczna zwiększyła się o 25,5 proc., a krajowa o 10,3 proc. — mówi Rafał Gawrylak, prezes krakowskiego przedsiębiorstwa, którego domeną jest produkcja oświetlenia.

85,4 proc. eksportu to produkty ledowe, których udział w sprzedaży ogółem wynosi 81,2 proc. Szef spółki przyznaje jednak, że dostrzega większe zainteresowanie takimi rozwiązaniami wśród krajowych kontrahentów, które w ciągu trzech kwartałów zaowocowało wzrostem o 14 proc.

— Na koniec 2018 r. nasz eksport wyniósł 35,9 mln zł i stanowił 18,8 proc. całości, a po trzech kwartałach tego roku jest to już ponad 20 proc. Liczę na to, że udział sprzedaży poza Polskę będzie nadal rósł — mówi Rafał Gawrylak.

Coraz więcej produktów ES-Systemu trafia do krajów Unii Europejskiej — w ciągu trzech kwartałów wzrost wyniósł 51 proc.

— Sprzedajemy nie tylko do krajów Europy Zachodniej jak Niemcy czy Francja, ale także do Czech i na Słowację. Rosnące znaczenie mają państwa Beneluksu oraz Hiszpania. Patrzymy również poza Unię, na Wschód — mówi szef spółki.

Zaznacza, że bardzo dobrze rozwija się również sprzedaż w Wielkiej Brytanii — W tym roku przychody naszej brytyjskiej spółki wzrosły już o 41 proc. — twierdzi Rafał Gawrylak.

Eksport, zwłaszcza na Zachód, wiąże się zwykle z wyższymi marżami. W przypadku ES-Systemu nie jest to jednak reguła.

— Nasza sprzedaż opiera się często na rozwiązaniach produkowanych na zamówienie konkretnych odbiorców lub dla danego projektu. Wysokość marży może być za każdym razem inna. Trudno jest więc wartościować, czy wyżej marżowa jest sprzedaż krajowa czy zagraniczna — tłumaczy Rafał Gawrylak.

Skonsolidowane przychody spółki w minionym kwartale sięgnęły 56,02 mln zł wobec 51,07 mln zł rok wcześniej. Spadł natomiast — z 2,58 mln zł do 1,39 mln zł — jej skonsolidowany zysk netto. Przypomnijmy, że przed miesiącem norweska firma Glamox ogłosiła wezwanie do sprzedaży akcji ES-Systemu z zamiarem skupienia wszystkich. Zapisy kończą się 4 grudnia. Glamox zdążył już uzyskać od UOKiK bezwarunkową zgodę na przejęcie kontroli nad spółką.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane