Czytasz dzięki

eToll na wokandzie

Setki pytań i batalie w KIO utrudniają terminowe wdrożenie nowego systemu poboru opłat drogowych. A czas nagli.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) od 1 lipca 2020 r. zarządza systemem opłat drogowych via- Toll, który działa w technologii radiowej DSRC. Równolegle pracuje nad nowym systemem opartym na technologii pozycjonowania satelitarnego, który będzie nazywał się eToll. Zgodnie z ustawą ma ruszyć najpóźniej 1 lipca 2021 r.

— Obecnie przygotowania przebiegają zgodnie z planem. Instytut Łączności przygotowuje cztery moduły, a Ministerstwo Finansów (MF) pozostałe kilkanaście. W listopadzie rozpoczynamy testy wszystkich wytworzonych i zintegrowanychmodułów nowego systemu — mówi Przemysław Koch, pełnomocnik MF ds. informatyzacji.

Ministerstwo Finansów twierdzi, że z przyczyn od niego niezależnych, terminowe uruchomienie całego systemu może być utrudnione. Na przebieg prac, poza budową systemu eToll, wpływ mają także prowadzone postępowania na wybór podwykonawców i dostawców wielu usług dotyczących kontroli, sieci teleinformatycznej itp. Uczestniczące w nich podmioty zadają setki pytań, zaskarżają zapisy w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO), itp. Zdarza się, że izba nakazuje np. wydłużanie terminów dotyczących realizacji kontraktów.

— Dotrzymanie terminu nie jest zagrożone, ale w świetle aktualnego statusu postępowań, jest dużym wyzwaniem. Wyroki KIO powodują bowiem sytuację, w której dostarczenie usług nie nastąpi wtedy, kiedy są potrzebne zamawiającemu, tylko w terminie wskazanym przez skład orzekający KIO, po dacie wdrożenia systemu — dodaje Przemysław Koch.

Jego zdaniem wypacza to ideę konkurencji, bo zamiast uzasadnionego z punktu widzenia zamawiającego wymogu dostarczenia usługi w określonym czasie, premiuje się wykonawców, którzy nie są w stanie wykonać przedmiotu zamówienia. MF i KAS prowadzą też dialog z przewoźnikami w celu dopracowania kształtu nowego systemu. Jednym z postulatów przewoźników jest zapewnienie kilkumiesięcznego okresu przejściowego, w którym będą korzystać zarówno ze starego systemu, jak nowego. Pozwoli to na płynną migrację użytkowników. Ze względu na toczące się prace programistyczne i postępowania przetargowe konieczne jest więc wydłużenie bieżącej umowy utrzymaniowej. MF przygotowując nowy system rozważa także wprowadzenie kilku zmian postulowanych przez przewoźników. Chodzi np. o rejestrację w nowym systemie.

— Przepisy wymagają, by przewoźnik podawał w systemie numer rejestracyjny pojazdu oraz naczepy. To rozwiązanie trudne do spełnienia dla przewoźników i firm logistycznych, komplikujące i wydłużające operacje na placach przeładunkowych. Na prośbę przewoźników analizujemy więc możliwość zmian prawnych, dotyczących podawania tylko numeru rejestracyjnego pojazdu oraz informacji czy jedzie z naczepą, czy bez, bo od tego zależy wysokość opłaty — wyjaśnia Przemysław Koch.

OKIEM PRZEDSIĘBIORCY

Modyfikacja założeń rodzi pytania

DARIUSZ OBCOWSKI, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility

Przygotowanie nowego systemu poboru opłat w Polsce trwa już kilka lat. Braliśmy udział w dialogach technicznych prowadzonych przez Główny Inspektora Transportu Drogowego, które zakładały, że system będzie oparty na łączności satelitarnej wraz z instalacją systemów urządzeń pokładowych (OBU), zbierających informacje o położeniu pojazdu i przesyłających je do systemu poboru opłat. Siemens Mobility ma duże doświadczenie we wdrażaniu tej technologii w obszarze drogowym — realizowaliśmy podobne projekty m.in. w Wielkiej Brytanii, Izraelu, czy Słowacji. Niedawno temat został przejęty od GITD przez Ministerstwo Finansów, które zmodyfikowało założenia projektu, ogłosiło szereg postępowań dotyczących infrastruktury służącej do kontroli poboru opłat oraz obsługi systemu i prowadzi w tym temacie oficjalną korespondencję z różnymi dostawcami i producentami, w tym także z nami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane