Czytasz dzięki

Etyka — biznesowy must have

Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. rozwoju PKN Orlen
opublikowano: 25-03-2020, 22:00

Na sukces firmy składa się wiele czynników, m.in. profesjonalna kadra pracownicza, aktualna sytuacja rynkowa, popyt czy wyniki finansowe.

Obok tych oczywistych aspektów biznesowych równie istotny jest jeszcze jeden element, coraz częściej brany pod uwagę przy ocenie działalności firmy. Mowa o etyce, która stanowi ważną składową sukcesu każdej organizacji.

W ostatnich kilkunastu latach etyka stała się podstawowym fundamentem każdego przedsiębiorstwa, które chce budować mocną pozycję na rynku i zdobywać uznanie środowisk zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Czynniki, takie jak uczciwość, transparentność czy przywiązanie do podstawowych wartości, mają zasadnicze znaczenie w budowie zaufania ze wszystkimi grupami interesariuszy.

Postępowanie zgodnie z etycznymi zasadami prowadzenia biznesu jest bardzo ważne dla czempionów gospodarczych, które stanowią siłę napędową procesu upowszechniania dobrych praktyk. Właściwa realizacja działań etycznych stanowi wiele szans dla firm. Ich umiejętne wykorzystanie może przynieść organizacji istotne korzyści, w tym te o charakterze finansowym. We właściwym prowadzeniu działań o charakterze etycznym ważną rolę odgrywają liderzy i kadra zarządzająca, którzy poprzez odpowiednią strategię kierowania zasobami ludzkimi mają realny wpływ na praktyczną realizację zasad etycznych w ramach środowiska wewnętrznego firmy. To oni stanowią przykład i inspirację oraz są odpowiedzialni za budowanie odpowiedniej kultury korporacyjnej.

Dziś, w 2019 roku, jak i w latach poprzednich jesteśmy świadkami wielu dynamicznych przemian gospodarczych i społecznych, które zwracają uwagę opinii publicznej na kwestie związane z szeroko pojętą etyką zawodową i na sposób, w jaki przedsiębiorcy i firmy prowadzą swoją działalność. Szczególne znaczenie w kontekście etyki biznesowej ma podejście do tematu ekologii, zmian klimatycznych czy walki z epidemią, którymi żyje obecnie cały świat. W dobie tak wysoko rozwiniętych mediów społecznościowych nieetyczne zachowania rzadko pozostają niezauważone. Wszystkie firmy opierają swoją działalność na dobrych relacjach z otoczeniem, a każdy partner czy konsument woli robić interesy z podmiotami przestrzegającymi etycznych zasad. Nieodpowiednie praktyki są coraz częściej szeroko nagłaśniane i punktowane. Budowana przez lata reputacja firmy w konfrontacji z zarzutami o nieetyczne działania może obecnie runąć szybciej niż kiedykolwiek.

Umieszczenie po raz siódmy PKN Orlen jako jedynej firmy w Polsce i w regionie Europy Środkowo- Wschodniej w rankingu The World’s Most Ethical Company potwierdza, że wyznawane przez koncern wartości i kultura pracy, a także podejmowane działania są prowadzone w sposób właściwy. Niezmiernie cieszy to, że międzynarodowy charakter rankingu buduje pozycję koncernu na globalnym rynku i wzmacnia poziom zaufania konsumentów z całego świata. Wniosek jest oczywisty — etyka to biznesowy must have!

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. rozwoju PKN Orlen

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu