Etyka w praktyce

WOJCIECH JASIŃSKI, prezes PKN Orlen
12-11-2017, 22:00

W przygotowanym przez nas raporcie dotyczącym wyzwań na drodze do Gospodarki 4.0 wskazujemy, że obok tradycyjnych czynników ryzyka w biznesie, takich jak cykle koniunktury gospodarczej lub presja cenowa ze strony konkurencji, pojawiają się nowe, związane z redefinicją roli konsumenta we współczesnym świecie.

Indywidualna percepcja, wzmacniana przez rozwijające się sieci społecznościowe, coraz silniej oddziałuje na decyzje konsumenckie i inwestycyjne. W szczególności młode pokolenie, korzystając z usług oraz produktów konkretnych firm, zwraca uwagę na to, czy przyświeca im pewna idea, filozofia działania. Ma to niebagatelne znaczenie nie tylko w kontekście sprzedażowym. Ta sprawa jest szalenie istotna z punktu widzenia możliwości pozyskiwania przez przedsiębiorstwa jak najlepszych pracowników. Zatem zarówno otoczenie, jak i sami pracownicy coraz uważniej przyglądają się firmom. Jeśli dodamy do tego regulacje mające na celu zwiększanie przejrzystości ich funkcjonowania, kierowanie się wartościami etycznymi w biznesie nabiera nowego wymiaru.

Z tego też względu takie inicjatywy, jak plebiscyt „Pulsu Biznesu", zasługują na uznanie i docenienie. Pomimo że temat etyki w biznesie na dobre zagościł w ostatnich latach w głównym nurcie publicznej dyskusji, to ciągle stanowi on obszar niezwykle inspirujący, pobudzający do przemyśleń i działań. W dzisiejszym świecie, charakteryzującym się często skomplikowanymi strukturami i modelami biznesowymi, nie wystarczy, że osoby pełniące kluczowe funkcje w przedsiębiorstwach będą zachowywały się etycznie. Istotne jest, aby cała firma gwarantowała w tym zakresie zachowanie jak najwyższych standardów. Żeby to osiągnąć, każda organizacja musi wiedzieć, w jaki sposób budować relacje zewnętrzne i wewnętrzne, a także jak mają postępować jej pracownicy. W tym kontekście szczególną pozycję zajmują menedżerowie, których roli nie sposób przecenić. Muszą być świadomi i wiedzieć, w jaki sposób w praktyce dzielić się doświadczeniami oraz jak wpływać na innych pracowników. Dyskutując na te tematy warto odwołać się do wiedzy i doświadczeń zewnętrznych ekspertów. Konkurs Etyczna Firma jest do tego doskonałą okazją.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH JASIŃSKI, prezes PKN Orlen

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Etyka w praktyce