Europlakat Polska trafi na sprzedaż

Radosław Omachel
07-05-2002, 00:00

Europlakat Polska jest kolejną spółką outdoorową, która w najbliższym czasie może zmienić właściciela. Wśród zainteresowanych jej przejęciem wymienia się m.in. Agorę, która prowadzi już rozmowy z liderem branży — poznańskim AMS.

Deutsche-Stadte Medien, niemiecka spółka posiadająca większościowy pakiet udziałów w Europlakat Polska, zamierza wycofać się z polskiego rynku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że rozmowy na temat objęcia udziałów w polskiej firmie podjęły dwa fundusze inwestycyjne oraz Agora, która prowadzi zaawansowane negocjacje z AMS — największą spółką z branży. Dorota Nowak, rzecznik Agory, nie chce komentować doniesień o zainteresowaniu Europlakatem.

— Mogę tylko powiedzieć, że jesteśmy zainteresowani wejściem na rynek reklamy zewnętrznej — mówi Dorota Nowak.

Zdaniem ekspertów, należy się spodziewać, że Agora najpierw zakończy rozmowy z AMS, a dopiero później podejmie ewentualne decyzje w sprawie oferty właścicieli Europlakatu.

Europlakat Polska jest trzecią z pięciu liczących się w Polsce firm, która w najbliższym czasie może zmienić właściciela. Inwestora szuka bowiem również Grupa Outdoor.

— Może się okazać, że Agora zrezygnuje z AMS i za mniejsze pieniądze przejmie Grupę Outdoor i Europlakat — twierdzi jeden z analityków.

Europlakat — podobnie jak inne firmy zajmujące się reklamą zewnętrzną — poniósł w 2001 r. stratę finansową. Marek Kuzaka, prezes spółki, twierdzi jednak, że zamiar sprzedania polskich aktywów nie jest związany z kryzysem na polskim rynku, ale ze zmianą strategii głównego udziałowca.

— DSM jest spółką komunalną, należącą do 26 niemieckich miast. Zgodnie z podjętymi niedawno decyzjami, DSM będzie się koncentrować na rodzimym rynku, a firmy działające w innych krajach zostaną sprzedane. Znajdą się wśród nich nawet firmy z Czech i Słowacji, które przynoszą zyski — wyjaśnia Marek Kuzaka.

Prezes przyznaje, że za trudną sytuację firmy odpowiedzialny jest nie tylko kryzys na rynku.

— Kilka lat temu podjęliśmy decyzję o rozbudowie sieci wolno stojących citylightów. Okazało się, że popyt na tego typu nośniki jest mniejszy niż zakładaliśmy — mówi Marek Kuzaka.

Mniejszościowym udziałowcem firmy Europlakat Polska jest Europlakat International, który pod swoim szyldem gromadzi spółki z krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Europlakat Int. należy do austriackiej firmy outdoorowej Gewista i szwajcarskiego holdingu Allgemeine Plakatgesellschaft. Specjalnością Gewisty są meble miejskie. Raczej wygląda na to, że pozbędzie się ona swoich aktywów w Polsce. Wprowadzenie mebli miejskich do polskich miast idzie bowiem opornie. Przetarg na zagospodarowanie przestrzeni w Warszawie jest przygotowywany od kilku lat.

Zdaniem Andrzeja Szymańskiego, analityka z DM BIG BG, zagraniczni inwestorzy przeinwestowali na naszym rynku.

— Zagraniczne firmy weszły do Polski kilka lat temu, kiedy rynek reklamy zewnętrznej rozwijał się bardzo dynamicznie. Po wprowadzeniu zakazu reklamy piwa i tytoniu musiały zweryfikować plany i dlatego wycofują się z polskiego rynku — uważa Andrzej Szymański.

Analityk DM BIG BG upatruje szansy na zmianę sytuacji w ewentualnej nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Europlakat Polska trafi na sprzedaż