Exbud ma wykupić akcje GPRD
TO BYŁ DOBRY KROK: Zbigniew Wojciechowski, prezes GPRD, jest bardzo zadowolony z porozumienia podpisanego wczoraj z Exbudem. Liczy on, że inwestor strategiczny pomoże spółce w zdobyciu środków na budowę odcinka A-1. fot. ARC
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych nie zdołało przegłosować uchwały o nowej emisji akcji. Przeciwny emisji był główny udziałowiec — Mostostal Gdańsk — który jednak wczoraj przegrał z Exbudem potyczkę o przejęcie kontroli nad gdańskimi drogowcami.
Po walnym zgromadzeniu GPRD i kielecki Exbud uzgodniły, że ten ostatni będzie mógł wykupić wszystkie akcje serii A gdańskiej spółki. Jest ich 1,815 mln, co da Exbudowi 48,92 proc. głosów. Akcje te są uprzywilejowane w stosunku 3:1. Najpierw jednak Exbud musi uzyskać zgodę Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz urzędu antymonopolowego.
Zdaniem Zbigniewa Wojciechowskiego, prezesa GPRD, przejęcie jego spółki przez Exbud może nastąpić za dwa miesiące. Wtedy też nastąpi podwyższenie kapitału. GPRD ma już na to zgodę Pioneera, innego znaczącego udziałowca GPRD. Wiadomo, że GPRD ma mieć w grupie Exbudu podobną pozycję do tej, jaką Dromex ma w holdingu Budimexu (dwa holdingi są od niedawna związane umową o współpracy).
Nim doszło do podpisania umowy, odbyło się walne zgromadzenie, na którym Mostostal Gdańsk (ma ponad 20 proc. akcji, dających około 1,96 mln głosów) zablokował uchwałę o emisji od 3,5 do 5 mln nowych akcji.
— Mostostal wielokrotnie zapowiadał, że zablokuje podwyższeniu kapitału. Umożliwiło mu to odkupienie od dwóch członków rady nadzorczej akcji serii A, uprzywilejowanych w stosunku 3:1. Sprzedającymi byli Jarosław Jarocki i Ryszard Pietrzykowski — ujawnia Zbigniew Wojciechowski, prezes GPRD.
Gdańskie Przedsięborstwo Robót Drogowych chciało podwyższyć kapitał, aby uzyskać środki na budowę autostrady A-1 z Gdańska do Torunia (141 km). Koszty budowy i finansowania tego odcinka szacuje się na około 3,84 mld zł.
Gdańsk Transport Company, spółka córka GPRD, która ma koncesję na A-1, początkowo zamierzał sfinansować tylko jedną piątą budowy i przystosowania drogi do eksploatacji. Resztę miało pokryć państwo, kredyty EBOR-u i być może również innych banków. Teraz jednak wiele zależy od zmian w ustawie o płatnych autostradach.
Exbud miał na WZA 342,6 tys. głosów, tj ok. 4 proc. ogólnej liczby. Najwięcej miał Mostostal Gdańsk (1,96 mln głosów), Pioneer (652,3 tys.) i Stocznia Gdynia (291,9 tys.).