Excel rządzi produkcją w polskich firmach

opublikowano: 16-01-2020, 22:00

Mówimy o przemyśle 4.0, tymczasem przedsiębiorstwa często przechowują dane w prostych tabelach, a nawet w głowach pracowników.

Polscy producenci narzekają na jakość swoich danych, czemu trudno się dziwić, biorąc pod uwagę sposób ich przechowywania. Dominują metody i technologie, które jeszcze niedawno być może wystarczały, ale dziś, w czasach transformacji cyfrowej, są już niewydolne i hamują rozwój przedsiębiorstw. Taki wniosek płynie z badania zrealizowanego przez firmę informatyczną e-point we współpracy z agencją badawczą PMR.

Połowa ankietowanych firm do zarządzania informacją produktową używa Excela. Inne popularne narzędzia to: bazy danych (36 proc.), CRM (27 proc.), pliki tekstowe (21 proc.) oraz systemy MDM i ERP (po 14 proc.). Mniejszą popularnością cieszą się programy e-commerce (7 proc.). Zdecydowana większość przedsiębiorstw nie stosuje natomiast oprogramowania PIM, choć zostało zaprojektowane właśnie z myślą o branży produkcyjnej. Na domiar złego wielu respondentów nawet nie słyszało o tym rozwiązaniu. Dotyczy to zarówno mniejszych, jak i największych biznesów. Pół biedy, jeśli producenci korzystają z anachronicznych rozwiązań. Gorzej, gdy wiedza o produktach jest przechowywanaw głowach pracowników, na co wskazują wywiady pogłębione będące częścią badania.

— Informacje o tym, gdzie znajdują się specyficzne dane albo jak opisać produkt, często ma konkretny pracownik. Taka osoba nierzadko jest pierwszym źródłem wiedzy dla handlowców i innych specjalistów. To bardzo nieefektywne podejście. Przyczynia się do marnowania czasu sprzedawców, zwiększa ryzyko pomyłek, ale przede wszystkim wydłuża czas prezentowania oferty lub całkowicie blokuje procesy podczas nieobecności takiego pracownika — mówi Paweł Łąka, stojący w spółce e-point na czele działu PIM.

Sprawdź program konferencji "S&OP II", 27-28 lutego 2020, Warszawa >>

25082f04-4285-11ea-b77f-2e728ce88125
Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu