Już za miesiąc rozpocznie się Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju. Pierwotnie miała wystartować na początku października ubiegłego roku, ale termin został przesunięty ze względu na pandemię. Ostatecznie rozpocznie się 1 października i będzie trwała pół roku, do końca marca 2022 r. Mimo zmiany terminu organizatorzy zdecydowali o utrzymaniu w nazwie daty 2020.
Wystawy Światowe Expo to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia wystawiennicze łączące wątki gospodarcze, kulturalne i turystyczne. Odbywają się co pięć lat, a pod względem promocyjnego rozmachu można porównać je z mistrzostwami świata w piłce nożnej lub igrzyskami olimpijskimi. Expo 2020 będzie pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i według zapowiedzi organizatorów aspiruje do tego, by stać się największym show w historii. Do Dubaju zjedzie cały gospodarczy świat.

A to oznacza wyjątkowo wiele szans na promocję państwa, jego gospodarki, potencjału i firm. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która koordynuje udział naszego kraju w Expo, specjalnie na tę okazję – we współpracy z wieloma instytucjami – przygotowała program gospodarczy dla przedsiębiorców. Składa się on z wielu narzędzi wsparcia, skierowanych do polskich firm, które chcą się rozwijać, korzystając z udziału Polski w Expo.
– Bardzo nam zależy, aby polscy przedsiębiorcy poszukiwali partnerów biznesowych również na rynkach pozaunijnych. Expo daje wyjątkową szansę na prezentację potencjału naszego kraju na Bliskim Wschodzie, który jest światowym centrum wymiany handlowej, ale także na odleglejszych rynkach – mówi Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Pawilon Polski
Najważniejszym miejscem prezentacji potencjału naszej gospodarki będzie pawilon Polski o powierzchni ponad 2 tys. m kw. Tu będą odbywały się również spotkania z kontrahentami. W ramach ekspozycji multimedialnej w pawilonie Polski zaprezentowanych zostanie ponad 150 firm reprezentujących sektory z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu. Co istotne, polscy przedsiębiorcy mogą rezerwować tam przestrzeń na spotkania biznesowe z potencjalnymi kontrahentami: salon VIP i salę konferencyjną na maksymalnie 70 osób. Obecnie w pawilonie Polski trwają ostatnie prace wykończeniowe.
– Już teraz, przed oficjalnym otwarciem Expo, wzbudza on ogromne zainteresowanie lokalnych mediów i delegacji państw-uczestników. Pawilon jest doceniany za wykorzystanie naturalnych materiałów i pełną symboliki architekturę. Z niecierpliwością czekamy na 1 października, kiedy będziemy mogli otworzyć drzwi pawilonu Polski gościom z całego świata i podzielić się wielowątkową opowieścią o Polsce – o naszej kreatywności, przedsiębiorczości, bogatej kulturze i wyjątkowym designie – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju.
Program partnerski
Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z wielu narzędzi wsparcia. Jedną z nich jest Program Partnerski, który daje możliwość komercyjnej współpracy dla polskich firm i instytucji zainteresowanych różnymi formami uczestnictwa w Wystawie Światowej. Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w historii udziału Polski w Expo. Firmy mogą występować w charakterze partnerów w kilku kategoriach: Wyposażenie Pawilonu (w tym pomieszczeń biurowych oraz części gastronomicznej), Wydarzenia towarzyszące, Wydarzenia towarzyszące branżowe oraz Partnerstwo specjalne.
Do tej pory w ramach Programu Partnerskiego podpisano umowy z 20 przedsiębiorstwami. Kilka przykładów: firma Stargum dostarczyła podłoże do placu zabaw zlokalizowanego przed pawilonem Polski, a LUG Light Factory zapewniła urządzenia do sterylizacji powietrza w naszym reprezentacyjnym budynku. Natomiast Skriware stworzy laboratorium edukacyjne w ramach zajęć warsztatowych dla młodzieży podczas Expo 2020 w Dubaju. Firmy wciąż mogą zgłaszać się do Programu Partnerskiego, nabór trwa do 31 stycznia 2022 r.
Fora gospodarcze
Kulminacyjnym wydarzeniem polskiego programu gospodarczego podczas Expo ma być Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Odbędzie się ono w Dubaju 6 grudnia, a udział w nim będzie mogło wziąć nawet 500 uczestników z Polski i państw Bliskiego Wschodu. Uczestnictwo w forum jest bezpłatne, uczestnicy ponoszą wyłącznie koszty transportu i zakwaterowania w Dubaju. Zgłoszenia zainteresowania udziałem w wydarzeniu odbywają się za pośrednictwem formularza online.
Kolejnym ważnym wydarzeniem organizowanym w ramach programu gospodarczego jest Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Jego celem jest prezentacja polskich doświadczeń i potencjału dotyczącego eksportu produktów i usług, w szczególności z branż związanych z tematyką Expo. Forum odbędzie się w Dubaju 23 lutego 2022 r.
– Expo 2020 w Dubaju to pierwsza wystawa, która odbywa się w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki. To właśnie zainspirowało nas, aby spróbować sięgnąć trochę dalej niż zazwyczaj i wyciągnąć rękę do naszych potencjalnych afrykańskich partnerów biznesowych. Na organizowanym przez nas Polsko-Afrykańskim Forum Gospodarczym będziemy chcieli rozpoznać możliwości wzajemnej współpracy i pokazać potencjał polskiej gospodarki – mówi Adrian Malinowski.
– Kraje afrykańskie przejawiają ogromy potencjał i stanowią szansę dla polskich firm. Już teraz można wymieniać wiele przykładów udanej współpracy polskich przedsiębiorców w Afryce. Liczymy, że Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze, będzie stanowić istotny impuls dla polskich przedsiębiorców w ich ekspansji na rynki krajów afrykańskich – dodaje Krzysztof Drynda.
Webinaria i seminaria
PAIH zorganizowała cykl webinariów „Poznaj rynki arabskie przed Expo 2020 Dubai”. W dziewięciu spotkaniach wzięło udział ponad 500 uczestników. Tym razem przedsiębiorcy, którzy planują eksport towarów i usług na rynki krajów afrykańskich oraz szukają informacji na temat szans i możliwości biznesowych z nimi związanych, będą mogli wziąć udział w cyklu webinariów „Poznaj rynki afrykańskie przed Expo 2020 Dubai”. Warto zauważyć, że Wystawa Światowa w Dubaju będzie rekordowa pod względem udziału w niej państw afrykańskich. Pierwsze webinarium poświęcone rynkowi Nigerii odbędzie się 21 września. Przedsiębiorcy już mogą się na nie rejestrować. Podczas wydarzeń informacyjnych w październiku zaprezentowane zostaną także rynki RPA oraz Kenii. Spotkania poprowadzą specjaliści z PAIH i goście specjalni. Webinaria są bezpłatne.
Nową inicjatywą w ramach Programu Gospodarczego Polski na Expo, która pozwoli przybliżyć zagranicznym inwestorom usługi, technologie i produkty opracowane przez Polskich przedsiębiorców, są seminaria gospodarcze. Głównym ich celem będzie nawiązanie kontaktów gospodarczych oraz prezentacja polskich doświadczeń i potencjału w czterech dziedzinach – zielonych technologii, branży kosmicznej i lotniczej, inteligentnych rozwiązań dla miast oraz sektora medycznego i farmaceutycznego. Najbliższe seminaria odbędą się 5 października („Zielone inwestycje a globalne wyzwania klimatyczne”) i 27 października („Innowacje i trendy w sektorze kosmicznym i lotniczym”). Przedsiębiorcy już teraz mogą się na nie rejestrować. Seminaria odbędą się w Dubaju, a udział w nich jest bezpłatny.
Raporty branżowe i targi
Z okazji Expo opracowane zostaną raporty branżowe, które mają być formą kompleksowej prezentacji sektorów i firm z największym potencjałem eksportowym na bliskowschodnie rynki. Powstaną one z myślą o partnerach biznesowych z całego świata, którzy mogą być zainteresowani współpracą z polskimi przedsiębiorcami. Te raporty będą prezentowane na stronie www.expo.gov.pl i podczas wydarzeń towarzyszących Wystawie Światowej. Planuje się opracowanie raportów dla kilkunastu branż, m.in. kosmetycznej, IT/ICT, gamingowej, meblarskiej, jachtów i łodzi rekreacyjnych, zielonych technologii, usług prozdrowotnych oraz polskich specjalności żywnościowych. W raportach znajdą się wykazy polskich firm oferujących innowacyjne produkty i usługi.
Zarówno przed, w trakcie, jak i po Wystawie Światowej w Dubaju na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich odbędzie się wiele wydarzeń branżowych, w których planowany jest udział Polski. Chodzi o takie wydarzenia, jak m.in. Arab Health, Gulfood, BIG 5, Gitex, Dubai Boat Show, Beauty World Middle East i Hotel Show. Na wielu wydarzeniach nasz kraj będzie miała własne stoiska narodowe. Dofinansowanie na udział w wymienionych wydarzeniach i targach branżowych przedsiębiorcy mogli zdobyć w dotacyjnym programie Go to Brand.
Przetargi i program regionalny
Podczas Expo nie zbraknie promocji polskiej branży gamedev, zarówno w ujęciu komercyjnym, jak i artystycznym. Odbędzie się Polish Games Show – tygodniowy cykl wydarzeń, obejmujący zarówno prezentację polskich gier, producentów, jak i konkursy czy warsztaty z projektowania gier. Wydarzenie odbędzie się na początku marca 2022 r.
Przedsiębiorcy mogą wziąć udział w przetargach związanych z przygotowaniem uczestnictwa Polski w Expo w Dubaju. W latach 2021-22 do zakontraktowania są usługi o wartości ok. 25 mln zł. Więcej informacji można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej PAIH.
W Expo można uczestniczyć w ramach programu regionalnego. Jest on tworzony we współpracy z 10 urzędami marszałkowskimi (woj. dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, warmińsko-mazurskie). Każdy z nich realizuje własny program gospodarczy dla przedsiębiorców z regionu i dodatkowo (oprócz pomorskiego) przygotuje tygodniową ekspozycję w strefie wystaw czasowych pawilonu Polski. Więcej szczegółów firmy mogą uzyskać w urzędach marszałkowskich.
Tygodnie tematyczne
Na sześć miesięcy Wystawy Światowej organizator zaplanował 10 tygodni tematycznych: Kosmos, Klimat i bioróżnorodność, Rozwój miast i wsi, Tolerancja i inkluzywność, Wiedza i nauka, Podróże, Globalne cele zrównoważonego rozwoju, Zdrowie i uroda, Żywność, Woda. Warto zaplanować wizytę na Expo 2020 w terminie, który odpowiada tematycznie wybranym dziedzinom działalności.
Organizator Wystawy Światowej oferuje przedsiębiorcom możliwość korzystania z aplikacji umożliwiającej nawiązanie kontaktów biznesowych z partnerami z całego świata. Aplikacja będzie dostępna we wrześniu 2021 r. Szczegóły na stronie organizatora Expo 2020: www.expo2020dubai.com/en
Ofertę dla firm dotyczącą Expo można znaleźć na stronie:
https://expo.gov.pl/dla-przedsiebiorcow