Expo w Dubaju: wszystkie oczy na Polskę

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2021-12-06 13:00

Ten tydzień jest szczególnie intensywny, jeśli chodzi o promocję naszego kraju podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju. Podpisano także dwie umowy z ZEA

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak Polska promuje się podczas wystawy światowej
  • Czego dotyczą umowy podpisane przez PAIH
  • Jakie będą kolejne wydarzenia promocyjne

Największe na świecie wydarzenie gospodarczo-wystawiennicze trwa już od ponad dwóch miesięcy. Expo to impreza o promocyjnym rozmachu porównywalnym tylko z mundialem lub igrzyskami olimpijskimi i jest znakomitą okazją do tego, by pokazać światu swoje osiągnięcia i potencjał. W wystawie światowej biorą udział 192 kraje i organizacje, a ich pawilony według szacunków organizatorów ma odwiedzić ok. 18 mln osób.

Brama do rynków arabskich

W takim miejscu nie mogło zabraknąć Polski. Pawilon naszego kraju w powszechnej opinii uchodzi za jeden z najbardziej oryginalnych. O tym, że skutecznie zachęca zwiedzających do wejścia, świadczą liczby – od początku wystawy światowej pawilon Polski odwiedziło już 335 tys. osób. Wpływ na ten wynik ma zapewne intensywność programu gospodarczego przygotowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), instytucję odpowiedzialną za udział naszego kraju w Expo 2020 Dubai. Według niego w poawilonie Polski od października do końca marca odbędzie się łącznie blisko tysiąc wydarzeń. Z oferty programu gospodarczego skorzysta prawie 2,5 tys. polskich przedsiębiorców.

– Pokazujemy mocne strony polskiej gospodarki i potencjał polskich firm. Przez sześć miesięcy trwania Expo praktycznie w każdym tygodniu będziemy brali udział w znaczących wydarzeniach targowych. Warto pamiętać o tym, że Dubaj to znakomita brama do wejścia na rynki tej części świata – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej Expo 2020.

Wizytówka kraju:
Wizytówka kraju:
W oryginalnym pawilonie Polski prezentowane są branże i firmy o największym potencjale eksportowym. To również miejsce spotkań z potencjalnymi kontrahentami z innych krajów.
materiały prasowe

Obecny tydzień jest kulminacyjny, jeśli chodzi o promocję polskiej gospodarki podczas Expo. W poniedziałek rozpoczęło się Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze - największe wydarzenie biznesowe organizowane przez naszą delegację podczas wystawy światowej. Wzięli w nim udział przedstawiciele władz państwowych Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). Forum zgromadziło prawie 1 tys. uczestników, nie tylko z ZEA, ale także m.in. z Arabii Saudyjskiej, Maroka, Egiptu, Kuwejtu i Libanu.

– Chcemy rozwijać powiązania handlowe z krajami arabskimi. Postrzegamy je jako perspektywiczny i wyjątkowo atrakcyjny rynek, liczący ponad 400 mln mieszkańców. Państwa arabskie dywersyfikują i modernizują swoje gospodarki - w tej transformacji widzimy szanse także dla polskich przedsiębiorców, którzy mają zagranicznym partnerom wiele do zaoferowania – choćby w takich sektorach jak zielona energia, gospodarka cyfrowa czy bezpieczeństwo żywnościowe – podkreśla Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii.

Polska w centrum uwagi

Potencjał polskiej gospodarki uczestnicy forum mogli poznawać m.in. podczas paneli tematycznych dotyczących promocji eksportu i możliwości inwestowania w naszym kraju. Były też spotkania B2B i prezentacje raportów przygotowanych przez KUKE i SGH. I co najważniejsze – zostały podpisane umowy dwustronne między Polską z ZEA. PAIH zawarła porozumienie z Dubai Multi Commodities Centre.

– To największa na świecie strefa z ponad 19 tys. firm, w której już działają także polskie przedsiębiorstwa. Ta umowa daje duże szanse na zwiększenie naszej obecności w tym regionie i promocję polskich firm – podkreślił Grzegorz Słomkowski, wiceprezes PAIH.

Finalizowane są rozmowy dotyczące podpisania przez PAIH umowy z Dubai Global Connect.

– Arabski partner chce stworzyć wielkiego hub handlowy, który będzie zaopatrywał obszar w promieniu 8 tys. km, w zasadzie całą Afrykę, Europę i dużą część Azji. Zostaliśmy zaproszeni do tej strefy promocji gospodarczej przez Dubai Global Connect – chodzi o promocję polskich mebli, mody i innych branż. To będzie stała strefa wystawiennicza o powierzchni ponad 1 mln m kw., obecnie jest w trakcie budowy. Jako Polska chcemy aktywnie uczestniczyć w tym projekcie – mówi Grzegorz Słomkowski.

Wtorek 7 grudnia będzie podczas wystawy światowej Dniem Polski. Nasz kraj będzie tego dnia szczególnie promowany.

– Będziemy mieli okazję zaprezentować Polskę całemu światu pod kopułą Al Wasl [centralne miejsce Expo – przyp. red.] w ramach oficjalnych uroczystości. Następnie pokażemy gospodarzom, organizatorom i uczestnikom ofertę naszego pawilonu. Dzień uświetnią prestiżowe wydarzenia kulturalne – wymienia Adrian Malinowski.

PAIH już zapowiada kolejne duże wydarzenie organizowane w ramach programu gospodarczego naszego kraju na Expo. Chodzi o Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w Dubaju 23 lutego 2022 r. Już teraz cieszy się ono bardzo dużym zainteresowaniem. Na forum wciąż można rejestrować się na stronie www.expo.gov.pl.