Fiat Doblo 1,9 Diesel auto uniwersalne

Krzysztof Kluska
opublikowano: 07-12-2001, 00:00

Wymagania klientów czy wizje projektantów. Tak do końca nie wiadomo, kto stoi za wypuszczaniem na rynek samochodów, które nie są ani typowymi autami osobowymi, ani typowymi samochodami dostawczymi. Przykładem takiego właśnie nie do końca przyporządkowanego żadnej klasie samochodu jest Fiat Doblo. Auto podobno uniwersalne.

Samochody takie jak Fiat Doblo trudno nie tylko sklasyfikować, ale też oddać ich wygląd. Auto trochę przypomina zmniejszoną ciężarówkę, a trochę nietypowego vana. Doblo jest niewątpliwie dużym samochodem. Przednia maska wystaje zdecydowanie do przodu. Spora, prawie pionowa przednia szyba jeszcze potęguje wrażenie, że przed sobą mamy ciężarówkę. Tył samochodu nie pozwala na stylistyczne szaleństwa. Proste pionowe drzwi otwierane są na boki. Co ciekawe zostały one podzielone asymetrycznie. Dzięki temu wkładając do przedziału bagażowego mniejsze przedmioty, wystarczy uchylić jedynie jedno ich skrzydło. Druga para drzwi bocznych jest przesuwana, a nie odchylana na bok — to spore udogodnienie, szczególnie doceniane na ciasnych parkingach. Ogólnie auto trochę przypomina typowy furgon z lat 50.

Zewnętrzne gabaryty samochodu znalazły również odbicie w sporej ilości miejsca wewnątrz auta. Tu naprawdę trudno narzekać na brak przestrzeni, zarówno na przednich jak i tylnych fotelach. Nawet bardzo wysocy pasażerowie nie muszą w tym samochodzie obijać sobie głowy o sufit. Jak na auto uniwersalne dość przyjemnie i, co ważne, funkcjonalnie zaplanowano deskę rozdzielczą. Duży czytelny zegar prędkościomierza plus konieczne kontrolki. W sumie bez udziwnień, ale poręcznie. Również nie najgorzej pomyślano o innych używanych podczas jazdy przyrządach, takich jak wloty powietrza czy włącznik ogrzewania tylnej szyby. Nie do końca trafiony jest pomysł umieszczenia na środkowej konsoli przycisków do otwierania szyb, ale można się do tego przyzwyczaić. Oczywiście, ktoś może zapytać a gdzie elektronika, czujniki, systemy nawigacji. Tu ich po prostu nie ma, bo jeśliby były, to auto musiałoby kosztować majątek.

Silnik w tym samochodzie można określić jako wystarczający. Wysokoprężny motor o pojemności 1,9 l dysponuje mocą zaledwie 63 KM. Mało, ale to przecież nie wyścigówka. Jednak silnik ten wystarczy, żeby rozpędzić Doblo do prędkości 141 km/h. Nie jest to wynik oszałamiający, ale jak na ten samochód wystarczający. Również przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie imponuje, bo trwa ponad 20 s. Ale takie było widać założenie konstruktorów, którzy nie chcieli tworzyć szybkiego, zrywnego samochodu. Pozorną powolność auta docenia się w momencie przewożenia większych ładunków, które nie latają po przedziale ładunkowym. Niestety gabaryty samochodu przekładają się bezpośrednio na styl jazdy. W Doblo można zapomnieć o szybkim pokonywaniu ostrych zakrętów. Trzeba nim jeździć spokojnie jak samochodem ciężarowym. Zestrojenie silnika powoduje, że auto zadowala się nieco ponad 7 litrami oleju napędowego na 100 km. Komu może się przydać Doblo? — wszystkim tym, którzy używają samochodu w pracy do transportu większych bagażów. Oczywiście jeszcze lepszym rozwiązaniem jest zapakować auto sprzętem turystycznym i wybrać się nim ma urlop. Koszt — niecałe 52 tys. zł

Liczba dealerów

- 96

Liczba serwisów

- 276

Dodatkowe usługi

— Obsługę kredytową oraz leasingową każdy dealer Fiata oferuje klientom indywidualnie. Spółka Fiat Ubezpieczenia oferuje kompleksową obsługę ubezpieczeniową

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kluska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Fiat Doblo 1,9 Diesel auto uniwersalne