Fiat ratuje budżet sprzedając akcje General Motors

opublikowano: 2002-12-22 12:30

Fiat sprzedał 5 proc. akcji amerykańskiego rywala i partnera General Motors za 1,16 miliarda euro – poinformował w piątek w nocy włoski koncern motoryzacyjny. Dodatkowo Fiat uzyskał kredyt od banku inwestycyjnego. Sprzedaż akcji przeprowadzono w porozumieniu z GM i nie wpłynie ona na relację pomiędzy firmami. Przed dwoma laty GM objął 20 proc. udziałów w Fiacie, a włoska spółka 5 proc. akcji amerykańskiego giganta.

Fiat nie podał nazwy nabywcy akcji GM, jednak jest nim najprawdopodobniej jeden z dużych banków inwestycyjnych. W ramach transakcji Fiat otrzymał od nabywcy kredyt będący równowartością obligacji, wyemitowanych na początku tego roku przez luksemburską spółkę finansową rodziny Agnellich. Obligacje dają prawo do zamiany na akcje amerykańskiego koncernu w 2007 r.

Transakcja ma pomóc włoskiemu producentowi aut w poprawie fatalnej sytuacji finansowej. Dług Fiata przekraczający 6,5 mld euro zmusił zarząd do wprowadzenia restrukturyzacji, obejmującej zamknięcie dwóch z dziewięciu fabryk samochodów oraz zwolnieniu ponad 8 tysięcy pracowników, głównie z włoskich fabryk. Dodatkowo koncern wprowadza spore zmiany w zarządzie. W grudniu Gabriele Galateri, dyrektor zarządzający Fiata, zrezygnował ze stanowiska po sześciu miesiącach od jego objęcia. Następny ma być Paolo Fresco, prezes Fiata, który zamierzał odejść ze stanowiska w lipcu przyszłego roku. Jednak przed odejściem chce dokończyć negocjacje z General Motors w sprawie ewentualnej sprzedaży Fiat Auto, samochodowej gałęzi koncernu.

Fiat szczególnie mocno odczuł recesję na rynku motoryzacyjnym. Według organizacji ACEA do listopada sprzedaż grupy Fiata spadła o 21,7 proc., a jego udział w rynku obniżył się do 7,7 proc. z 9,3 proc. przed rokiem. Koncernowi nie udało się odzyskać rynku modelem Stilo, który wszedł do sprzedaży pod koniec ubiegłego roku.

Problemy Fiata wzbudziły obawy włoskich polityków i wywołały protesty nawet we włoskim parlamencie, który żądał ograniczenia inwestycji zagranicznych spółki. Jest to szczególnie istotne dla Polski, gdzie Fiat zamierza uruchomić produkcję nowego modelu "mini". Jednak włoska firma pomimo kryzysowej sytuacji, zapewnia, że nie zamierza wycofać się z wcześniejszych zobowiązań w Polsce. Podobne zapewnienie uzyskał od premiera Włoch Silvio Berlusconiego premier Leszek Miller podczas wizyty we Włoszech.

Na początku grudnia Fiat oficjalnie potwierdził, że ”mini”, jego nowy mały samochód będzie produkowany w Polsce mimo protestów niektórych włoskich polityków. Przygotowania do uruchomienia w Tychach produkcji nowego pięciodrzwiowego samochodu umiejscowionego między segmentami A i B trwają już od maja.

Montaż auta o nazwie ‘Mini’ rozpocznie się w tyskich zakładach już w styczniu przyszłego roku. Na rynek ma ono trafić we wrześniu 2003 roku. Fiat Auto Poland chce wyprodukować w 2003 roku około 70 tys. egzemplarzy ‘Mini’. W 2004 roku produkcja ma wzrosnąć do 200 tys. aut, a w 2005 r. do 240 tys.

PK