Międzynarodowe i rodzime koncerny starają się zapanować nad jak największą częścią rynku
Na wartym 2 mld zł rocznie rynku kawiarnianym robi się coraz tłoczniej. Walczą o niego rodzimi sprzedawcy i sieci zagraniczne.
W Polsce kawę podaje się mniej więcej 2,5 tys. lokali. Niewielka liczba, około 300, to własność sieci. Najwięcej działa pod marką Coffeeheaven. Jest ich ponad 50. Ale liczą się także Nescafe czy Empik. Na tym jednak nie koniec. Poważnymi graczami na rynku są także Costa Coffee, kolporter prasy Ruch oraz BP, prowadzący stacje paliwowe. Im wszystkim przyjdzie się jednak zmierzyć z prawdziwym potentatem w tej dziedzinie — amerykańskim koncernem Starbucks.
Gigant w akcji
AmRest, który na terenie Europy Środkowo-Wschodniej reprezentuje marki KFC, Pizza Hut, Burger King (łącznie ponad 250 lokali w tej części kontynentu) zapowiada uruchomienie pierwszej w Polsce kawiarni Starbucks. Jej lokalizacja nie jest jeszcze znana, ale firma najprawdopodobniej wybierze Wrocław na miejsce zapowiadanego na ten rok debiutu. Lokale z takim logo pojawią się w największych miastach i na początku będzie ich około dziesięciu. Firma trzyma swoje plany w tajemnicy ze względu na wymogi giełdy, na której jest notowana oraz w obawie przed windowaniem cen lokali do wynajęcia. Czy Starbucks odniesie w Polsce sukces? To najsłynniejsze bary kawowe świata, kojarzone z gwiazdami kina i muzyki. Poza tym uruchomione niedawno lokale w Pradze cieszą się niezwykłym powodzeniem.
Grunt to się nie dać
Sieć Coffeeheaven, własność brytyjskiej Bakery Services plc, ma kawiarnie nie tylko w Polsce, ale także m.in. w Czechach, na Łotwie, w Bułgarii czy na Węgrzech. U nas radzi sobie świetnie. Jej przychody na koniec ubiegłego roku skoczyły o 60 proc. z 7,4 mln funtów do 11,7 mln. W Europie Środkowej i Wschodniej sieć składa się z 88 lokali, z czego większość, bo aż 53, działa w Polsce i zatrudnia ponad tysiąc osób. Jej pracownicy w tym roku, podczas VII Mistrzostw Polski Barista 2008, zdobyli trzy pierwsze miejsca. Cofeeheaven nie obawia się konkurencji. Sieć wybiera lokale w miejscach uczęszczanych: w centrach handlowych, przy głównych ulicach, w kompleksach biurowych, hotelach i na lotniskach. Bardzo też dba o wystrój opracowywany przez własnych projektantów.
Historia innej, obecnej w Polsce sieciówki jest krótsza. W 2006 r. powstała firma eCoffee, której celem było wprowadzenie na rynek polski międzynarodowej sieci barów kawowych Costa Coffee. Podpisała ona umowę franczyzową z Costa International, firmą należącą do koncernu Whitbread, stając się tym samym wyłącznym przedstawicielem Costa Coffee na Polskę. Costa Coffee to międzynarodowa, jedna z największych w Europie, sieć barów kawowych. Obejmuje obecnie ponad 1000 barów kawowych w 22 krajach świata. 16 takich kawiarni znajduje się w Polsce.
Wszelkie dane dotyczące finansów — zysków, tempa zwrotu z inwestycji, wydatków na rozwój — trzyma w tajemnicy. Z nieoficjalnych informacji wynika, że sieć planuje w tym roku budowę kolejnych 30 lokali w Polsce. Pewne jest, że obecnie zatrudnia 150 osób. Costa Coffee bardzo dba o standard lokali — ich wystrój, obsługę oraz menu. Serwuje klientom kawę z firmowej mieszanki tzw. Mocha Italia, pochodzącej z własnej palarni w Londynie.
Krajowy gracz
Polskie przedsiębiorstwo Ruch walkę o rynek kawiarniany rozpoczęło niespełna rok temu. Pierwszy lokal otworzyło w Warszawie, drugi — we Wrocławiu. Obecnie logo i coffee oznaczonych jest trzynaście kawiarni, zlokalizowanych w galeriach handlowych i przy głównych arteriach komunikacyjnych. W kolejnych ośmiu trwają prace aranżacyjne. Do końca roku firma planuje otwarcie czterdziestu kawiarni. Skąd tak duża ekspansja? Ruch przejmuje inne sieci i zamierza skonsolidować rynek. Do tej pory udało się sfinalizować rozmowy, dotyczące przejęcia sieci kawiarni Tchibo. Do końca roku do lokali działających pod logo i coffee dołączą także lokale przejęte od sieci Mercer’s, byłe kawiarnie Cafe Adi oraz lokale Nescafe w Trójmieście. Wkrótce planowane są następne nowe otwarcia i kolejne przejęcia placówek wspomnianych sieci, między innymi we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Juracie i Trójmieście. Sieć zatrudnia ponad 100 osób. Największym uznaniem klientów i coffee cieszy się firmowe espresso oraz ciasta. Dodatkowo oferuje w otwieranych kawiarniach dostęp do najświeższych tygodników oraz bezpłatnego internetu.
Zwieranie szyków
Na tym lista kawiarnianych graczy się nie kończy. Przyczółki na naszym rynku zaczyna zdobywać skandynawska sieć Wayne’s Coffee oraz kawiarnie działające pod marką Espressamente, własność włoskiego producenta kawy Illy Cafe. Opłacalność sprzedaży popularnej używki zauważyli też inni potentaci gastronomiczni. W sieci McDonald’s oferta kawy znacząco się rozrosła. Klient ma w czym wybierać, a jakość skoczyła w górę. Sieć BP, znana ze sprzedaży paliwa, rozbudowuje Wild Bean Cafe. Dziś liczba lokali tej marki przekracza 100. Polski potentat paliwowy, PKN Orlen, ma w planach stworzenie własnej sieci liczącej nawet 600 punktów serwujących kawę i przekąski. Zmiany na rynku obserwuje też Empik. Wiosną ogłosił powołanie wraz z HDS Polska spółki joint venture. Do końca roku ma otworzyć 15 lokali w modelu Empik Cafe, a do 2012 r. liczba ta zwiększać się będzie o 25 nowych lokalizacji rocznie. Obecnie Empik ma 23 kawiarnie zlokalizowane w salonach prasowych oraz dwie otwarte w galeriach handlowych. HDS Polska jest właścicielem marek Flying Bistro, Business Shark, In Medio Cafe, Voyage Cafe — to łącznie ponad 70 lokali.
Agata Ałykow