Finanse w czasach automatyzacji

14-11-2017, 22:00

Aby polskie firmy stały się konkurencyjne w cyfrowym świecie, będą musiały znaleźć metodę na szybsze przetwarzanie większych ilości danych.

Już 60 proc. dyrektorów finansowych (CFO) w Polsce aktywnie kreuje strategie przedsiębiorstw w zakresie internetowych działań, a 20 proc. z nich bierze udział w niezależnej weryfikacji tego typu aktywności w gronie zarządu — wynika z najnowszego badania „Deloitte CFO Survey”. Jest to o tyle istotne, że coraz większa część biznesu przenosi się do sieci, a za nią podążają konsumenci, producenci i ich dostawcy. Dlatego aż 88 proc. CFO uważa, że ich pionyfinansowe będą musiały istotnie się zmienić, aby efektywnie wspierać rozwój biznesu.

— Prawie połowa dyrektorów finansowych w Polsce jest zdania, że nie są do tego przygotowani i jest to dla nich dosyć duże wyzwanie — zauważa Krzysztof Pniewski, lider programu CFO Deloitte w Polsce. Warto jednak zauważyć, że owe przekształcenia będą niezbędne. Przede wszystkim w obszarach digitalizacji i automatyzacji procesów, np. przy wykorzystaniu robotów (50 proc.), bardziej zaawansowanej analityki biznesu, np. weryfikacji dużych danych (44 proc.), jak również przy wdrażaniu nowych metod kontrolowania procesów biznesowych (42 proc.) i nowych cyfrowych modeli (29 proc.).

— Wykonawczo odbiegamy pod tym względem od Europy, ponieważ inwestujemy w te obszary o wiele mniej — podkreśla Krzysztof Pniewski. Priorytetem działania większości polskich firm w najbliższych latach ma być wykorzystanie nowych narzędzi automatyzacji i zwiększenie kompetencji pracowników w tym zakresie.

— Oznacza to, że jesteśmy w pierwszym etapie przygotowania się do cyfryzacji. Nastawiamy się na automatyzację procesów wewnętrznych, tak aby trwały one szybciej i były tańsze. Zbudowanie możliwości prowadzenia planowania wariantowego w czasie rzeczywistym, całościowego zarządzania procesami czy analizy dużych danych są w drugiej kolejności — tłumaczy Krzysztof Pniewski. Niemniej należy dodać, że w tym zakresie polskie firmy są podobnie zaawansowane w stosowaniu nowych technologii, jak przedsiębiorcy w krajach zachodnich. Aby móc z nimi konkurować w świecie cyfrowym, rodzime firmy będą musiały położyć większy nacisk na integrację informacji i rozwój zaawansowanej analityki biznesowej. Jednym z narzędzi, które mogą w tym pomóc, są roboty — oprogramowanie klasy RPA [ang. Robotic Process Automation — przyp. red.]. To innowacyjne rozwiązanie pozwoli bowiem zastąpić pracę człowieka operującego na wielu źródłach danych i aplikacjach. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Finanse w czasach automatyzacji