Finansowe problemy producentów

opublikowano: 22-07-2019, 22:00

W ciągu roku nieznacznie spadła liczba firm, które borykają się z niewypłacalnością.

W I półroczu 2019 w oficjalnych sądowych źródłach opublikowano informacje o 503 przypadkach niewypłacalności polskich przedsiębiorstw wobec 511 w I półroczu 2018 — informuje Euler Hermes, ubezpieczyciel należności.

Najwięcej niewypłacalnych firm działało w branży produkcyjnej — 124. Na kolejnych miejscach są usługi (119 firm) oraz handel hurtowy (100). Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes, tłumaczy, że problemy ze spłatą należności w sektorze produkcyjnymutrzymują się od początku roku. Już w styczniu kilkumiesięczny spadek zamówień eksportowych skutkował zwiększeniem stanów magazynowych i ogłoszeniem niewypłacalności w 23 firmach z ogólnej liczby 98 wszystkich styczniowych niewypłacalności.

Znaczna część przedsiębiorstw pochodziła z sektora metalowego i produkowała na eksport lub dla sektora budowlanego, również przeżywającego problemy. Na zasadzie domina kłopoty u większych dostawców spowodowały zmniejszenie popytu na części do produkcji maszyn i urządzeń na eksport, a co za tym idzie — pociągały na dno również mniejszych poddostawców.

— Można się spodziewać, że przewidywany spadek inwestycji oraz tempa wzrostu rynku budowlanego do kilku procent w drugiej połowie roku przyczynią się do utrzymania wysokiego ryzyka w tej grupie firm produkcyjnych — mówi Tomasz Starus.

Największy wzrost liczby niewypłacalnych przedsiębiorstw odnotowano w transporcie — 29 spółek wobec 19 w I półroczu 2018, czyli o 53 proc. więcej. Zdaniem ekspertów główną przyczyną problemów przedsiębiorców jest wzrost kosztów pracy i obciążeń podatkowych. Natomiast przemysł i transport dodatkowo cierpią z powodu wyższych cen energii i paliwa.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane