Firmy boją się spowolnienia

opublikowano: 24-06-2019, 22:00

Kryzys gospodarczy dotknie nasz kraj w ciągu najbliższych pięciu lat — uważają przedsiębiorcy.

Intrum, firma zarządzająca wierzytelnościami, zapytała przedsiębiorców o to, czy w naszym kraju nadejdzie kryzys gospodarczy. Co prawda tylko 3 proc. badanych uważa, że już mamy do czynienia z recesją, ale zdecydowanie więcej, bo 17 proc. jest przekonanych, że spowolnienie gospodarcze nadejdzie w ciągu dwóch lat. Co piąty przedsiębiorca uważa, że nastąpi to w ciągu pięciu następnych lat.

Bardziej pesymistyczni są europejscy przedsiębiorcy, wśród których prawie jedna piąta jest przekonana o tym, że ich kraj jest już świadkiem spowolnienia gospodarczego.

Jedną z przyczyn tak słabych nastrojów są niepłacący na czas kontrahenci. Opóźnione płatności stanowią problem dla ponad 60 proc. firm. Od lat nie zmienia się również lista negatywnych skutków opóźnionych płatności, które dotkliwie odczuwają polscy przedsiębiorcy. 44 proc. osób biorących udział w badaniu wskazało na utratę płynności finansowej, podobny odsetek (43 proc.) na utratę dochodów.

W porównaniu do średniej europejskiej polscy przedsiębiorcy oferują swoim klientom z sektora B2C terminy płatności dłuższe o cztery dni. Odwrotną sytuację widać w sektorze B2B. Tam firmy w Europie pozostawiają 34 dni na zapłatę, gdy w naszym kraju jest to tylko 26 dni. Przy tym aż 40 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że zostali zmuszeni do zaakceptowania dłuższego terminu płatności wbrew ich woli.

— Pocieszające jest, że od dwóch lat obserwujemy spadek udziału nieściągalnych należności w całkowitych przychodach polskich przedsiębiorstw. Aktualnie odsetek ten wynosi 1,4 proc., podczas kiedy średnia dla Unii Europejskiej jest zdecydowanie wyższa i sięga 2,3 proc — mówi Krzysztof Krauze, prezes Intrum w Polsce.

Respondenci przekonani, że Polskę czeka recesja, różnie przygotowują się na spadek koniunktury. Większość (60 proc.) ankietowanych przedsiębiorców planuje w związku z tym zwiększyć ostrożność przy zaciąganiu zobowiązań, żeby nie popaść w jeszcze większe kłopoty finansowe. Natomiast połowa będzie więcej sprzedawać i jednocześnie obniżać koszty prowadzonej działalności.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane