Technologie związane ze sztuczną inteligencją (AI) rozwijają się bardzo szybko. Firmy coraz odważniej podchodzą do inwestycji w takie rozwiązania. W ciągu roku liczba podmiotów, które wdrożyły rozwiązania AI przynajmniej w części swoich operacji wzrosła aż trzykrotnie – z 6 proc. w 2023 r. do 18 proc. obecnie – wynika z badania Capgemini.
Byle nie zostać w tyle
Ponadto 6 proc. przedsiębiorstw zaadaptowało rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji w większości swoich operacji.
– Korzystanie ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną, dlatego firmy nie mogą sobie pozwolić na lekceważenie jej potencjału – podkreśla Kaja Robaszyńska, menedżer do spraw transformacji i automatyzacji w Capgemini.
Dodaje, że przedsiębiorcy, którzy nie wdrożą związanych z nią rozwiązań, muszą liczyć się z tym, że zostaną w tyle pod względem wydajności pracy i innowacyjności. Coraz bardziej zdają sobie z tego sprawę. Raport opracowany przez Capgemini pokazuje, że aż 80 proc. firm w ciągu ostatniego roku zwiększyło swoje inwestycje w obszarze AI, a 20 proc. utrzymało je na tym samym poziomie. Żadna nie ma w planach zmniejszenia inwestycji na ten cel. Pracownicy również są zachęcani do eksplorowania tego tematu – jedynie 3 proc. firm całkowicie zabroniło im korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w pracy.
– Widać więc, że firmy pokładają duże nadzieje w tej technologii – przyznaje Kaja Robaszyńska.
Na największą skalę rozwiązania AI zaadaptował handel detaliczny – 40 proc. firm z tej branży deklaruje, że wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do części lub większości operacji. Rok wcześniej było to zaledwie 18 proc. Duża skala wdrożeń w tym sektorze wynika z wysokiego poziomu zaawansowania dostępnych rozwiązań takich jak chatboty czy wirtualni asystenci. Obecnie już 27 proc. firm zajmujących się handlem detalicznym stawia na optymalizację obsługi klienta w czasie rzeczywistym za pomocą chatbotów. Rok temu było to 7 proc.
Poznaj program konferencji "AI & Project Management", 19 września 2024, Warszawa >>
Realne zyski
Firmy ze wszystkich branż deklarowały, że wdrożenie rozwiązań związanych z AI w ciągu ostatniego roku przyniosło im realne zyski. Dotyczy to szczególnie obszarów: produktywności, zaangażowania i satysfakcji klientów, sprzedaży oraz kosztów.
– Argumenty finansowe najlepiej działają na wyobraźnię, a osiągnięte zyski zwiększają zaufanie do technologii opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Już blisko trzy czwarte firm zgadza się ze stwierdzeniem, że wdrożenie AI prowadzi do zwiększenia zysków i innowacyjności firmy – mówi Kaja Robaszyńska.
Dodaje, że następny etap rozwoju technologii generatywnej sztucznej inteligencji to przekształcenie obecnie funkcjonujących rozwiązań w kompleksowe, autonomiczne narzędzia, które będą działały na dużą skalę. W zamyśle ingerencja człowieka w ich działanie ma być ograniczona do minimum.
– Właśnie w tego typu technologiach firmy pokładają największe nadzieje. Widzą duży potencjał do dalszego wzrostu produktywności dzięki temu, że proste działania zostaną zautomatyzowane. Celem jest to, żeby można było skupić się na operacjach bardziej istotnych z punktu widzenia biznesu – tłumaczy Kaja Robaszyńska.