Firmy mogą liczyć na wsparcie Unii

Magdalena Krukowska
opublikowano: 06-01-2005, 00:00

Polscy przedsiębiorcy mogą za unijne pieniądze wziąć udział w imprezach targowych odbywających się w Tokio.

Firmy zainteresowane wejściem na japoński rynek mają ku temu dobrą okazję. Program Komisji Europejskiej Gateway to Japan ma umożliwić małym i średnim firmom kontakty handlowe z Japonią, oferując wsparcie udziału w misjach gospodarczych lub targach organizowanych w tym kraju. Można dostać zwrot nawet 80 proc. poniesionych kosztów.

Trzecia edycja

Jest to już trzecia kampania programu. Do 2006 r. ma z niego skorzystać 950 firm z UE. Polacy biorą w nim udział po raz pierwszy. Koordynatorem w Polsce jest Krajowa Izba Gospodarcza, która przyjmuje i opiniuje wnioski aplikacyjne przedsiębiorstw. Ostatecznie ocenia je Komisja Europejska i Eurochambers. Zakwalifikowane do wsparcia firmy mogą otrzymać maksymalnie 1000 EUR na zakwaterowanie, 1800 EUR na opłatę udziału w danej imprezie oraz darmowe podstawowe stoisko podczas targów.

— Dofinansowanie nie obejmuje kosztów transportu ani przesyłek, co zniechęca wielu małych przedsiębiorców — zwraca uwagę Marek Żelazko z KIG.

Pozostałe koszty są w większości pokrywane. Dodatkowo firmy mogą wziąć udział w szkoleniach dotyczących japońskiej gospodarki oraz mają dostęp do intranetowej strony Gateway to Japan. W trakcie pobytu w Japonii korzystają z usług public relations oraz polskiego reprezentanta.

Jakie kryteria

Do programu ma szansę zakwalifikować się przedsiębiorstwo, które funkcjonuje jako samodzielna firma w ramach Unii Europejskiej i nie współpracowało dotychczas z Japonią. Powinno jednak mieć określoną wizję współpracy gospodarczej z tym krajem oraz posiadać doświadczenie w dziedzinie eksportu. Musi też należeć do jednego z sektorów lub branży programu, czyli IT, ochrony zdrowia, technologii ochrony środowiska, żywności i napojów, materiałów konstrukcyjnych oraz spędzania wolnego czasu i mody.

Większe firmy również mają możliwość wzięcia udziału w projekcie — jako flagowi uczestnicy, ale tylko wtedy, jeśli potrafią udowodnić, że mogą przy okazji pomóc pozostałym małym i średnim uczestnikom w kontaktach z japońskimi firmami.

W tym roku w Tokio odbędzie się osiem imprez targowych w ramach Gateway to Japan. Firmy, które chciałyby otrzymać dofinansowanie, powinny zgłaszać się do KIG już na cztery miesiące przed planowanym wyjazdem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Krukowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Firmy mogą liczyć na wsparcie Unii